Vattenstånd och myggstatus Sarek

Hej på er!

Vänder upp till Sarek första veckan i juli för en tur från Aktse till Sourva. Nyfiken på om ngn varit uppe/har ngn info kring myggstatus samt vattenstånd? Har varit uppe just denna veckan i några år och det enda jag lärt mig är att det inte går att dra några slutsatser från föregående år, därmed nyfiken på all info om ni har ngn!

Stort tack på förhand!
CHarlotte

Snö i sarek

Jag är precis som dig intresserad av att få reda på vattenstånd och hur pass myggigt det är i sarek förtillfället.

Jag tänkte också slänga iväg frågan om hur mkt snö det ligger. Sen undrar jag hur varmt kallt det har varit i sommar har varit inne å spanat på smhi men får ingen överblick.

//En som reser till sarek i veckan

Snösmältningen har börjat och det är gott om mygg,i alla fall i Kvikkjokk.
Ingen riktig vårflod ännu men vattnet i deltat stiger.
ovanligt mycket snö kvar i år,fjällen ser fortfarande mycket "vita" ut.
Suorva etc har jag inte mycket koll på men även där har varit mycket snö och "sen" vår.
Vädret i båda områdena har varit rätt lika.

Snöläget

Ser inte alls så trevligt ut, veckan före midsommar "full vinter" på högre platåer. Med värme så kan det bli problem med vad i t.ex sarek.......Skulle tro att myggen haft det kämpigt ett tag.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg