Hejsan,
Ska eventuellt vandra i sommar där det kommer vara ont om rent vatten. Funderar därför om det inte är dags att införskaffa någon typ av vattenrening. Efter lite googling och letande i trådar på utsidan så är jag osäker på vad jag ska ha? Finns en uppsjö av olika märken och filtertekniker, och till och med UV-rening. Känner att jag kan behöva en hjälpande hand.
Behovet är att kunna rena dricksvatten för två vuxna personer på medeltung vandring där vattnet primärt kommer tas ur sjöar och små bäckar. Troligen kommer vattnet inte vara grumligt i någon större utsträckning. Antagligen kommer vattnet egentligen vara fullt drickbart som det är, men efter en rejäl magsjuka i Kina för många år sedan efter att ha druckit vatten jag nog borde ha avstått så tar jag inga chanser.
Alternativ jag bland annat tittar på är
Tekniknörden i mig gillar ju att ha en uv-lampa med mig Men batterifrågan är en nackdel, samt att den kanske har större risk att gå sönder i fält?
Care Plus verkar smidig med stor kapacitet, men saknar kolfiltret som Lifestraw verkar ha. Och Salomon är billig.
Så vad katten ska man satsa på i dessa dagar? Jag har inga märkesspecifika flaskor som Nalgene utan brukar använda en tom 50cl läskflaska. Är heller inte bunden vid just Outnorth, även om länkarna ovan alla är där ifrån.
Tack för er hjälp!
//lasse
Ska eventuellt vandra i sommar där det kommer vara ont om rent vatten. Funderar därför om det inte är dags att införskaffa någon typ av vattenrening. Efter lite googling och letande i trådar på utsidan så är jag osäker på vad jag ska ha? Finns en uppsjö av olika märken och filtertekniker, och till och med UV-rening. Känner att jag kan behöva en hjälpande hand.
Behovet är att kunna rena dricksvatten för två vuxna personer på medeltung vandring där vattnet primärt kommer tas ur sjöar och små bäckar. Troligen kommer vattnet inte vara grumligt i någon större utsträckning. Antagligen kommer vattnet egentligen vara fullt drickbart som det är, men efter en rejäl magsjuka i Kina för många år sedan efter att ha druckit vatten jag nog borde ha avstått så tar jag inga chanser.
Alternativ jag bland annat tittar på är
Water Filter
Water Filter från Care Plus ger säkert och billigt dricksvatten och filtrerar upp till 3500 liter vatten från färskvattensjöar, floder eller strömmar. Det är 30 gånger mer än jämförbara filter! Membranfiltret (0,1 mikron) blockerar skadliga bakterier och protozoer.
www.outnorth.se
XA Filter Cap 42
XA Filter Cap 42 från Salomon är ett filter för vattenrening och passar perfekt för längre äventyr eller lopp, då det filtrerar bakterier och protozoer från naturliga vattenkällor så att du kan dricka enkelt och säkert utan att behöva bära med dig stora mängder vatten.
www.outnorth.se
Lifestraw Universal Kit Nocolour | Köp Lifestraw Universal Kit Nocolour här | Outnorth
Lägg till ett avancerat LifeStraw vattenreningsfilter till din favoritflaska med detta Universal Kit som innehåller ett LifeStraw filter och två olika.
www.outnorth.se
Classic 3 UV Water Purifier
Classic 3 UV Water Purifier från Steripen är ett mångsidigt vattenfilter med 40-micron filter som drivs på batterier och tar bort orenheter i vattnet med UV teknologi. UV lampan kan rena vatten upp till 8000 gånger för en livslång användning. Använd fyra stycken AA alkaliska batterier för att...
www.outnorth.se
Tekniknörden i mig gillar ju att ha en uv-lampa med mig Men batterifrågan är en nackdel, samt att den kanske har större risk att gå sönder i fält?
Care Plus verkar smidig med stor kapacitet, men saknar kolfiltret som Lifestraw verkar ha. Och Salomon är billig.
Så vad katten ska man satsa på i dessa dagar? Jag har inga märkesspecifika flaskor som Nalgene utan brukar använda en tom 50cl läskflaska. Är heller inte bunden vid just Outnorth, även om länkarna ovan alla är där ifrån.
Tack för er hjälp!
//lasse