Vattenrening?

Jeg har gennem mange år brugt et Katadyn Mini til vandrensning. Aldrig haft dårlig mave eller lignende.
Man skal lige være opmærksom på at vand fra myrmark stadig har en grim farve og smager dårligt, selvom det er renset for bakterier og virus.

Med venlig hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Uppenbart är att vi ser olika på livsmedelshygien och matlagsestetik, men erfarenhet av flera filtertyper finns och alla passar definitivt inte alla.
Därav grundtipset att tigga driksvatten där det går. Mackar, toaletter etc.
go tur

Grundrådet med att tigga driksvatten gäller alltid i odlingsbyggd, det finns många källor.
Saknar inte erfarenheter av olika sugfilter, men i min bok får de ligga hemma då de av ovana lätt bryter livsmedelhygienkedjan och det livsmedelsetiska för andra i matlaget. Gravitationsfilter lämnar lediga armar till annant.
Min kamrat gillar oxså stort sitt Katadynfilter.
Filtervård lär ingen komma undan som inte bygger på sopberget.
Trivsam ton bör alla hålla helst
go tur

Har aldrig brytt mig om vattenrening utöver kokning och eventuellt kaffefilter. Men blir nyfiken på tidigare länkade Purehydration. Den påstås även rensa bort kemikalier, vilket ju känns som det borde vara en ganska rejäl fördel?

Snabb sökning på nätet ger inte några direkt uttömande recensioner eller ens ordentliga beskrivningar på hur detta ska gå till mer än att de har ett keramiskt filter med i systemet.

Har någon här på forumet erfarenheter av denna produktlinje? Finns det någon som har en länk att dela med sig av angående för- och nackdelar med detta system gentemot andra? Tycker det är anmärkingsvärt att de påstår sig rensa kemikalier när "ingen" annan verkar göra det, men att det ändå knappt omtalas eller nämns som speciellt på deras hemsida.

Saknar inte erfarenheter av olika sugfilter, men i min bok får de ligga hemma då de av ovana lätt bryter livsmedelhygienkedjan och det livsmedelsetiska för andra i matlaget.
go tur

De filter jag hänvisar till behöver inte användas som sugfilter, du kan som sagt trycka rakt ut i grytan. Hur är detta livsmedelsetiskt fel? Som sagt testa ett av de filter jag hänvisar till så slipper jag reda ut dina missuppfattningar här. Anledningen till att jag vill reda ut dessa är för att andra som faktiskt vill ha det bästa på filtermarknaden blir vilseledda av dina felaktiga påståenden.

OBS Jag har inget personligt intresse av filterföretagen och innan dessa filter nådde marknaden hade jag hållt med om att MSR gör bra filter. Numera är de dyra, tunga, arbetskrävande och har kort livslängd i realtion till tex Sawyer.

Man behöver inte alls vänta på gravitationen, det är bara att suga i sig genom ett modernt filter. Ett tips är att testa innan man försöker förklara hur det går till...

Måhända fastnade jag för ditt brytande av livsmedelskedjan här- Som vanligt hänger mycket mera än bära på brukaren.
Flertalet pumpfilter kräver mycket arbete därför är gravitatationsfilter bl a enkla att bruka.
Flera av de här kläm och rena filtren har en maximal livslängd av några 100 l vid nästan rent vatten in, det framgår inte av deras specifikationer. En del kan rengöras vid god tillgång på rent vatten andra är förbrukade. Skall man vara ute en längre stund kräver det överväganden.
go tur

Länken till REI innehöll ju jämförelser mellan en massa olika typer av filter och hade en rätt bra summering.

Sist jag tittade på ett sånt där "sugrörsfilter" så var det specificerat 200 ml/minut under förutsättning att det backspolades var femte liter.

Sawyer:
Garanterad livslängd nästan 4 miljoner liter
Vikt ca 100 gr.
Flöde: upp till 100 liter/timme
Pris ca 300 kr

Nog med konsumentupplysning nu! Tester och mer data finns att finna på hemsidan.

Sawyer:
Garanterad livslängd nästan 4 miljoner liter
Vikt ca 100 gr.
Flöde: upp till 100 liter/timme
Pris ca 300 kr

Nog med konsumentupplysning nu! Tester och mer data finns att finna på hemsidan.

Det nya extremt lätta vattenfiltret Sawyer Mini är onkeligen intressant. Jag är också trött på att bära flera kilon vatten. Jag tror jag har bara använt vattenreningstablett en eller två gånger på 20 år. Man lär sig bedöma vattenkvalité ute på turerna. Men så bär man också tungt flera gånger. Det här filtret Sawyer Mini kommer jag att följa med stort intresse, särskilt när många kommer att köpa det och använda det ute på fältet.

Jag köpte ett Katadyn Vario p.g.a. det aktiva kolfiltret.
Med det tror jag mig få bort merparten av bekämpningsmedel och andra gifter samt en del dålig lukt och smak.

Ville jag "bara" se till att inte få magproblem hade jag valt att koka vattnet.
Men med filtret slipper jag koka och kyla dricksvattnet.

Tester och mer data finns att finna på hemsidan.

Upp till 100 liter per timme... ja, med 2 meters vattenpelare som tryck.

Med 36 cm vattentryck är det 39,1 liter per timme, d.v.s. 6,5 dl per minut.

Sidan 9 i http://www.sawyer.com/documents/flow-full.pdf

Men det är ju inget sugrörsfilter heller (jag pratade om filter som är som ett 4 mm tjockt sugrör), det är ju ett gravitationsfilter och minst lika stort som keramiska filter.

För alla filter är filtervården en väsentlig del av verksamheten.
Tjusiga meningar som backspolas enkelt med rent vatten, betyder att ditt besvärligt renade vatten till del behövs inte för dig utan för ditt filter.
Där det är träd är det sällan problem att ordna 2 m fallhöjd, men du behöver en reservoar med droppöppning samt en en vattensäck att ta emot ditt renade vatten i, slang däremellan. Istället för att bära vatten bär du behållare mm.
go tur

Att militära organisationer har flera olika vattenreningssystem, från fordonscontainer till sugstrån innebär inte att de är bäst, bara att de sålt bäst.

Som vanligt gäller det att trivas med de system ni väljer för er själva, lära er bruka dem optimalt, vårda dem, samt våga tänka utanför boxen. Det finns ingen gratis lunch.
go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crossfit_Wanderlust Vattenrening med hålfilterteknik (Sawyer/Katadyn) Vandringsleder 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg