vattenrening

Vad jag har hört så är det bara stillastående vatten man ska vara lite försiktig med, bäckar och forsar går alldeles utmärkt. Men jag har druckit ur stillastående vatten flera gånger, man får helt enkelt kolla så att det inte är något konstigt med det.

Vattnet ur forsar kan ofta vara grumligt av glaciärsediment och är inte så trevligt. Ur bäckar däremot, vilket är det du i praktiken nästan alltid tar vatten ur sommartid, har jag aldrig hört om någon som renar vattnet innan de dricker.

Som vanligt har detta diskuterats förr på Utsidans forum. Men ibland är det svårt att hitta. Här är en vattendiskussion som gömt sig i en tråd om allt möjligt:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49937

Sammanfattning: Vandrare dricker i princip allt vatten som ser OK ut i svenska fjällen. Utan rening. Och det är ytterst sällan man ser vatten som inte ser OK ut. Om man inte bestämt sig för att undvika glaciärvatten, vilket en hel del gör.

/Hans

Är det en bra idé att ge sig ut i Sarek vid denna tidpunkt om man inte ens har koll på att vatten är drickbart i princip överallt i den svenska naturen?

Är det en bra idé att ge sig ut i Sarek vid denna tidpunkt om man inte ens har koll på att vatten är drickbart i princip överallt i den svenska naturen?

Hmm, kombinationen stor erfarenhet av friluftsliv, ingen erfarenhet av fjällen är väl inte så otrolig? Om man har gjort en hel del sena höstturer i sydsverige så kan man mycket väl ha vistats i naturen under riktigt tuffa förhållanden, men "här hemma" är det väl ingen som dricker vattnet direkt ur bäcken. Och då är det ju inte så lätt att veta något om vattenkvalitén i fjällbäckarna. Jag hade inte en susning om särskilt mycket före min första fjällvandring. Klart man frågar om man inte vet. Det är ju precis därför diskussionsforumet finns, att kunna få svar av någon som har bättre koll än dig själv.

För övrigt tycker jag att vattnet i fjällbäckarna är bland det godaste man kan dricka. Har aldrig haft några problem med magen eller nåt sånt. Jag väljer bort att fylla flaskan med stillastående vatten.

mvh Filip

Senast ändrad:
tack filip

Bra svar! Tydligen måste man motivera varför man ställer en fråga, trodde inte att detta forum var ett besservisserslåpåfingrarnaforum. har mkt erfarenhet men inte av svenska fjällen. Däremot har jag trekkat enheldel i Himalaya där vi, (uttrycker ånyå en något plump kommentar) alt renat vattnet, framför allt i Indiska Himalaya där vi förmodligen kunnat dricka utan att rena.

Övertron

på vattenrening. Kommer mycket från utländsk friluftslitteratur, där i princip allt vatten både från kranar och brunnar måste renas pga av utsläppstrycken.
Härhemma är i princip allt vatten som inte står stilla eller skummar-luktar illa drickbart. För enskilda men skall man distribuera det till trupp eller utspisa massor är en analys att föredra före man gör något större.
I fjällvärlden är det väl mest döda djur och intill vandringsleder mänskliga fekalier som man bör se upp med.
Men i princip är alt rinnande vatten i sverige drickbart, ännu.
Trist att det finns så många ifrågasättare över andras friluftsliv här......Men jag hade en bekannt som varit PH i 25år och han flyttade hem och frågade en enkel fråga om en speciell jakt i en jaktidning. Han blev så i frågasatt så att han höll på att skratta munnen ur led....vi får väl hoppas att de påhoppade här tar det från samma sida...
//J

Ett litet tips är att verkligen kolla efter så att vattnet rinner i grusbäckar etc. där det renas väldigt bra. Alla rinnande vattendrag går det inte att dricka ur, visst går det men risken är överhängande att bli sjuk. Exempelvis dybäckar med mera.

Men som sagt, i fjällvärlden är det inga problem.
Jag önskar dig en trevlig fjällvistelse!

Jag har aldrig renat vatten i fjällen, men spottat ut sådant som smakta illa (lämmelår!).
En gång (år 2000) hade jag en vadolycka, drev på rygg i en älv och fick huvet under vatten ett par gånger. När jag stannat och rest mig rann det smutsbrunt vatten ur kartfodralet. Sen var jag magsjuk ett par dar. Jag kanske rörde upp nånting med mitt ofrivilliga ryggsim.

Jag renar inte i Alperna, heller, och mycket, mycket sporadiskt i Pyreneerna. Vad som kan få mig att rena (med micropuur, verkningstid 30 minuter) är om bäckens flöde är svagt och/eller det är mycket boskap i närheten.

På Korsika hette det att man aldrig skulle dricka ur bäckarna, men jag fick aldrig någon förklaring till detta. Jag är inte säker på att detta var speciellt för Korsika, kanske bara fördomar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg