Vattenproblemet

Re: Återanvändning

kajaken@yahoo.com; sa:
Eftersom jag själv dricker mer vin än mjölk, har jag sedan några år använt innerpåsarna till de nu så populära "Bag-in-box"-vinerna som vattenbehållare. De är också mycket kraftiga och dubbla. Jag har ännu inte lyckats ha sönder en enda, trots oöm behandling. Och skulle de gå sönder, spelar det liten roll - bara att paddla in till närmaste Systembolag och köpa en ny...

Jens

Jag paddlar (eller cyklar) sällan till Systembolaget, så jag tiggde några tomma Grab in box av en bekant, efter ha läst tips om dessa vinförpackningar i något gammalt inlägg. Men jag kom inte underfund med hur man öppnar förpackningen så att den blir påfyllbar och diskbar.

Eftersom jag dricker mer mjölk och Juice än vin, kan jag nu när vi nu diskuterar vatten fast inte på Kök och brännare, tipsa om en bra förslutare för mjölk och juice förpackningar. Förslutarn funkar så att man om vrider om öppningen på förpackningar och det blir kanontätt. Ska skriva och berätta mer, så läs under ”Kök och brännare” senare i dag.

Ser att medan jag skrev (skriver inte så fort) har Peter Nermander också diskproblem med Grab in box, så hur gör man ?

Per Brune

Re: Re: Återanvändning

Brune; sa:
Ser att medan jag skrev (skriver inte så fort) har Peter Nermander också diskproblem med Grab in box, så hur gör man ?

BAG-in-box heter de (påse i låda). Problemet är som sagt var att få loss själva kranen. Har man väl fått loss kranen är det bara att diska ur. Sen är problemet att det inte går att få helt torrt, men det går om man lägger dem i solen och ser till att klämma ur luften och blås upp dem igen med jämna mellanrum. 2 dagar i köksfönstret har fungerat för mig. Men det känns lite för jobbigt.

Åter till kranen.

Den modell som jag tycker är lättast har en brun gummikran som man ganska lätt får bort (den sitter som en "hätta" över öppningen och är bara att vränga av).

Den svåra modellen har en kran av plast (som mer ser ut som en riktig kran). Den är INTE lätt att få loss. Jag har som sagt var gjort så här:

Tagit två påsar. Den ena har jag klippt sönder och sen från insidan använt en skruvmejsel för att få loss kranen. På den andra har jag brytit sönder kranen och sen använt en flacktång för att "vrida" ihop den så den lossnar. Nu har jag en hel påse utan kran och en hel kran utan påse.

Och nu till det viktiga: Sätt inte dit kranen direkt!

Kranen har en "kant" längst in som är tänkt att haka i så den sitter fast. Den kanten får man se till att runda av. En vass fil eller en kniv fungerar bra. Då klarar man att dra loss kranen när den är satt på plats.

Är jag en snuskhummer?

Hmm, själv har jag inte alls brytt mig om att ta loss ventilerna på mina f.d. vin-påsar. Jag har bara sköljt dem några gånger. Det går utmärkt att fylla, om man håller påsens ventil intryckt och håller alltihop upp-och-ner under kökskranen.
Vattnet smakar helt OK, dvs ingenting, även efter en vecka. Och om där skulle finns några mikroskopiska rester av vin - tja, det är jag beredd att leva med.

hälsningar
Jens

dyra proffsutrustning...

Jag köpte för ett par veckor sedan en Ortlieb vattensäck med tillhörande slang, för att kunna dricka medan jag paddlar.

Förvisso var tanken god, och de verkar funka bra.

Men priset... Säcken kostade 295:-. Det kan jag väl gå med på. Men här kommer det töntiga: den lilla slangen, en mycket enkel konstruktion på kanske en meter plastslang och en backventil, kostade 195 jävla spänn...

Är det inte alldeles för dyrt? Bara för att det är "professionell outdoorutrustning" behöver det väl inte betyda fri prissättning?

Eller också är det precis det det gör. Idioter som jag betalar ju snällt ockerpriserna... men jag kan inte undgå en viss känsla av att ha blivit lurad. :-(

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg