Ulf M; sa:norpan_; sa:Lagom intag av vatten är det bästa för kroppen tror jag (precis som alla andra intag). Man måste givetvis kompensera för förlusterna av vätska men det ska inte gå till överdrift. Är man törstig så dricker man. Det är kroppens signal på att man behöver vätska. Om man arbetar hårt och svettas mycket bör man dock ha koll på sitt intag då törstkänslan inte alltid räcker till för att kompensera förlusterna. Att dricka 5-6 liter om dagen utan att kroppen förlorar så mycket vätska ser jag som helt meningslöst.
/mattias
Problemet med att dricka när man är törstig är att törstreflexen aktiveras först vid c:a 1% vätskebrist och tyvärr så är redan den procenten svårare att återställa än att hålla rätt vätskenivå.
"Regeln" att man ska dricka ytterligare en halv liter när man druckit sig otörstig är ganska sann.
När det gäller vattenförgiftning så vill jag minnas att det blir ett vätskeövertryck i huvudet så att hjärnan påverkas/pressas samman. (Med reservation för att det är c:a 10 år sedan jag studerade senast...)
Kommer ihåg ett exempel på en kille som rökt hasch eller marijuana och som på kort tid drack 20 liter vatten för att försöka pinka ut spåren inför ett urinprov. Han kollapsade och hamnade på sjukan i stället...
/Ulf
Jodå jag är fullt medveten om att bör dricka betydligt mer än vad man tror när man är törstig, det finns återgivet i en hel del litteratur. Men jag menar törst är fortfarande en signal från kroppen att man behöver vätska. Törstkänslan kan ju knappast komma innan kroppen känner att den behöver vätska. Precis som man blir hungrig blir man törstig. Jag går i varje fall inte och äter innan jag blir hungrig.
Sedan spelar det ju förstås stor roll var man befinner sig och hur mycket fysiskt arbete man utför. Sitter man på ett kontor och känner sig törstig är det inte så stor risk att man går och halsar 7 dl vatten. Man tar kanske ett glas vatten och änner sig helt ok.
Mängden vatten i kroppen regleras av njurarna och till största delen med hjälp av binjurebarken och hypofysen.
Det känns av genom ökad eller minskad genomblödning av njurarna och/eller ökad eller minskad partikelmängd i blodet.
/mattias