Vattenflaskor som fryser sönder

Snart är vintern här och ett problem är vattenflaskor som spricker när de fryser.
En blåsa för expansion räcker det?
Nalgen tål de frysas?
 
Vanliga pet-flaskor håller för att frysas. Lämna några cm utrymme högst upp så finns det utrymme för isen att expandera.
Jag har aldrig haft något sånt problem med plastflaskor - inte ens med sodastream-flaskor som är stenhårda och flexar inte alls.

Däremot har det hänt att jag har glömt en oöppnad läskburk utomhus på vintern och den fryser sönder direkt.
 
Vanliga pet-flaskor håller för att frysas. Lämna några cm utrymme högst upp så finns det utrymme för isen att expandera.
Jag har aldrig haft något sånt problem med plastflaskor - inte ens med sodastream-flaskor som är stenhårda och flexar inte alls.

Däremot har det hänt att jag har glömt en oöppnad läskburk utomhus på vintern och den fryser sönder direkt.
Jag har tagit fram flaskor från frysen som tänkt att användas som frysklamp och upptäckt att det blev med vatten än kondens runt frysklampen, dvs sprickor i PE plast. Sist var det en av kronans plast flaska.
 
Jag fryst Lokaflaskor i frysen av misstag, jag glömde bort att jag hade lagt in den, men det var inget problem med det. Det var bara att tina upp i diskhon.
 

Liknande trådar