Vattenflaskor i aluminium eller plast?

Bästa lösningen enligt mig är Imsdal 0,7 liter flaska med sportkork, med en flaskhållare från Clas Ohlson för 15 spänn, antingen på bröstet eller i bältet.
I ryggsäcken har jag oftast en tom, lättast möjliga, 0,5 liters PET i reserv eller för etapper med glesare mellan vattenhålen eller om man vill laga mat där det inte finns vatten.

Risken att man ska få i sig microplaster och rester från aluminiumflaskan är ju försvinnande liten. Så länge man inte skrapar loss plast eller aluminium är det så försvinnande små mängder. Man får troligen i sig mer micropartiklar från sin porslinstallrik som man äter på och skrapar på med metallbestick varje dag. Troligen får man även i sig mer rester från diskmedlet man diskat tallriken och besticken med än micropariklar från aluminiumflaskan eller tallriken.

Nalgene är bäst.

Marknadsföringen för aluminimumflaskor bygger på att plast är dåligt för miljön. Det stämmer för engångsförpackningar men inte för Nalgenes flaskor då de håller i flera år.

En annan fördel med plastflaskor är att man ser innehållet. Fyller du en Kleen Kanteen i en fjällbäck så ser du inte om det kommit med skräp eller insekter.

Vanliga PET-flaskor blir snabbt sunkiga och luktar. De är inte gjorda för flergångsbruk.

Jag har studerat kemi i åratal och dessutom arbetar jag i livsmedlesbranchen, såhär tänker jag:

-Faran med aluminium ligger inte i partklar utan att aluminiumet i liten grad löses in i drycken. Men då ska drycker ha lågt pH (jucie eller soppa av frukt, bär eller grönsak tillexempel). Vanligt vatten, varmt eller kallt, i flaskan ökar inte risken att du får i dig aluminium.

-Underskatta däremot inte risken med även ett litet intag av aluminium. Det är sannolikt att det är en bidragande orsak till en massa sjukdomstillstånd. Men "aluminiumförgiftning" som dödsorsak kommer vi inte att se så ofta precis.

-Mikropartiklar från plast är inte heller ett problem. Förekommer de av någon anledning så vandrar de högst sannolikt ut den naturliga vägen 1-2 dygn efter intag. Det är en urban myt att små plastpartiklar kan leta sig ut i blodomloppet och ställa till förtret. Däremot kan kemikalier från plasten vandra över i drycken. Därför gör man klokt i att bara använda plastflaskor avsedda för livsmedel. Tillexempel Nalgene som nämns eller en vanlig PET-flaska som det varit köpedryck i från början.

-Vill man ha varmvatten i sin flaska ibland, för att mysa med i sovsäcken eller för att nyponsoppa är godare varm, så ska man fundera på vilket material det är i den flaska man använder. Vissa plaster "drar ihop sig" vid höga temperaturer nämligen. Eller så använder man bara vatten som är uthärdligt för kroppen att hålla i, för vid de temperaturerna funkar all plast...

Jag har alltid kört plast i olika utföranden men börjar dras mer och mer mot stålvarianten. Snällare mot en själv och miljön. Väger lite mer, men håller, och trots det höga priset skulle jag ganska snabbt spara in den kostnaden jämfört med att uppdatera PET-favoriterna titt som tätt när de slits ut.

(---)En annan fördel med plastflaskor är att man ser innehållet. Fyller du en Kleen Kanteen i en fjällbäck så ser du inte om det kommit med skräp eller insekter.
Dessutom så kan man se den roliga knallgula färgen när man blandar amerikanskt saftpulver i vattnet... :)

Jag sällare mig till dem som använder engångs-PET, jag brukar ha en 0,5 Loka (etc.) som jag fäster på ryggsäcken med en smart karbinkrok med gummihållare. Mest av gammal vana egentligen, det vore möjligen snyggare med en "riktig" flaska men för mig kvittar det. Som nämnts så blir den risig rätt snabbt, men för min del gäller det bara ett par dagar. Om jag är på låglandsled har jag också en större flaska (1,5 l) nedpackad i ryggsäcken som långtidsförråd. Det brukar dock inte behövas i fjällen.

På min vandringsstav har jag en 1/4 tum skruv i toppen. Samma som stativgänga till kamera. I kåsans skaft har jag gängat ett hål så att den skan sättas i toppen på staven. Bara vända på staven och sticka ner kåsan i en bäck och fylla kåsan. Behöver inte en böja mig för att dricka vatten.

Aluminium flaskor avsedda för dryck är lackade på insidan av någon typ av plast, i alla fall dom från Primus är det, så dessa utfällningar av aluminium är noll. Ska du värma drycken i flaskan över elden eller på ditt friluftskök välj då en flaska i rostfritt stål istället som är lämpligt till det... Du ska undvika flaskor i aluminium som är "lackade" på insidan till det ändamålet då det är övervägande att "lacket" smälter och går ut i din dryck... och hamnar i din kropp!

Mvh troswe

Jag har alltid kört plast i olika utföranden men börjar dras mer och mer mot stålvarianten. Snällare mot en själv och miljön. Väger lite mer, men håller, och trots det höga priset skulle jag ganska snabbt spara in den kostnaden jämfört med att uppdatera PET-favoriterna titt som tätt när de slits ut.

Men stål läcker ju krom, molybden, nickel, titan, koppar och vanadin

personligen tror jag ryktet om aluminiumets farlighet är en rest från 70-80 talet med kontaminerade prover.

aluminium i olika mer eller mindre fasta föreningar är en av världens vanligaste metaller i jordskorpan i form av olika mineraler och finns i 'allt' om vi räknar in damm, lera och annat som kan kontaminera luftvägarna och i matväg.

hade vi haft en förhöjd risk för aluminium så hade vi haft problem sedan mycket länge.

om vi pratar om aluminium i form av alun (en dubbelsalt kaliumaluminiumsulfat), som tex. används som sammadragande ämne i deorant, i olika hår och hudvårdsprodukter mm. så borde man vara mer oroande på denna bit än vatten ur en aluminiumflaska - då hud är stor yta och med deorant lång verkanstid...

aluminiumsalter (något i bakhuvudet säger Gabriel-salt döpt efter en herre med konstanta magproblem på 1700, kanske 1800-talet eller så) av olika slag användes förr som laxermedel för krånglande mage då aluminiumkomplexen är för stor för att gå genom tarmvägg i någon större omfattning, men däremot band vatten bra med hög osmotisk kraft och gjorde 'det' mer lättflytande...

Slutligen är alun en livsmedeltillsats med E-nummer 522.

Vad jag menar här är om man oroa sig för aluminium - så finns det många andra källor som ger mycket större bidrag än vad en obehandlad aluminiumkärl med vatten i, tänkas kunna avge - och mycket av detta finns just i hudvård och kosmetika med lång beröringstid mot hud...

Annars skulle jag rekommendera den här, en CamelBak Podium, min är på 0.7 men det finns även de på 0.6 l.
Använder den när jag cyklar i huvudsak men även under vandring.

Otroligt bra och hållbar flaska :)

Bilagor

• Camelbak-Podium-Chill-Water-Bottle-600-Ml-Racing-Red-2471-962592-1-pdp_slider_m.jpg
    Camelbak-Podium-Chill-Water-Bottle-600-Ml-Racing-Red-2471-962592-1-pdp_slider_m.jpg
    49.2 KB · Visningar: 1,679
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vattenflaskor som fryser sönder Utrustning allmänt 9
Skipjack Köra vattenflaskor/plastkåsor i diskmaskin Utrustning allmänt 6
walkerboh Vattenflaskor Utrustning allmänt 48
emkå Justerbara budgetstavar i aluminium Utrustning allmänt 4
nilsj aluminium Utrustning allmänt 5
oscarsundholm Sigg aluminium flaskor Utrustning allmänt 2
srpp Galvaniska element? (Aluminium i saltvatten.) Utrustning allmänt 5
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg