Vattenfiltrering

Jag är ute efter ett pålitligt vattenfilter och har lite funderingar om hur väl dom fungerar. Jag har sneglat en del på Katadyn Vario. Renar den allt sjövatten man kan hitta i Sverige? I mina hemtrakter finns ett par sjöar som är riktigt äckliga. Vid ena finns jästfabriken som garanterat pumpar ut en hel del skit i vattnet. Många fiskar jag har fått upp har haft alla möjliga olika sjukdomar, och vid den andra sjön så finns ett jordbruksområde samt en soptipp i närheten, och en stor del av sjön är ofiskbar pga sjögräs/alger/näckrosor. Helt stillastående.

Vågar man dricka det här vattnet efter filtrering med Vario?
 
Även om du renar vattnet eller kokar det så låter dina sjöar som inget trevligt att dricka. Färg, lukt och smak är ganska svårt att få bort även om smuts och bakterier är filtrerade.
När det gäller filter så har jag använt Katadyn Vario tidigare men tröttnade på att pumpa och ta isär för rengöring, dessutom så är det både stort och tungt jämfört med mitt nya filter.
Idag så använder jag ett litet smidigt filter Sawyer Mini som är betydligt mindre, lättare och enklare att använda.
Det finns att köpa här och jag gjorde en liten film om filtret också.

/Dennis
 
Tack för svaren.

Vattnet i dom här sjöarna är ganska klart och luktar ingenting. Jag hade hoppats på att det skulle funka att filtrera+koka så jag slipper bära en full vattendunk.
 
Hittar du en lågpunkt en 10-15 m från stranden så är det ytvattnet du i en grop där kan ta upp betydligt bättre, filtrerat genom morän 10-15 m. Även som vatten ur nyss grävd grop är fullt med sediment. Filtrera bort dem med hjälp av ett Melittafilter och Ortlibs filterhållare blir snabbt vattnet fäigt för filter eller kokning.
Själv har jag ett WaterWorks och är mycket nöjd med det som aktivt filter. När vi är fler har jag en vattensäck med filter i botten och en slang med kran levererar filtrerat vatten med hjälp av Newton.
Spaden som vanligt är ett viktigt redskap, den lilla trädgårdsmodellen i nylon räcker länge, även den till minst tvåbruk.
go tur
 
Det är ett bergigt område med även en skidbacke någon km bort, och det rinner några bäckar från naturreservatet ner mot sjön. Det borde väl gå att filtrera? Jästfabriken är på andra sidan sjön.
 
Ska man gissa att du bor i Sollentuna eller den trakten?
Väldigt svårt att säga såhär generellt hur sjön mår.
Googla på sjöns namn och "ekologisk status" så lär du få träff på någon rapport om saken. Länsstyrelsen mäter regelbundet.
Var inte orolig bara för att det finns industrier i närheten.
Hanveden t.ex. som coca cola tar sitt vatten till Bonaqua ifrån, tar emot halva jordbro industriområdes dagvatten. Farligt avfall från industrier släpps ju i regel inte i dagvattnet.
Annars får du spela safe och följa övriga tips i tråden.
 
Tack för tipset, pysen. Jag googlade det du sa och såhär står det:

"Dessa har fått miljökvalitetsnormer som säger att god ekologisk status ska råda innan år 2021 samt att god kemisk status ska råda 2015."

Om det är bra kemiskt status i sjön nu så borde det väl vara fetlugnt att filtrera och dricka sjövattnet?

Skönt att veta att sjön är på bättringsvägen.

edit: det där citatet var från kommunens hemsida, och på länsstyrelsens hemsida så står det annat..
Kemisk status - Uppnår ej god
Kemisk status (exklusive kvicksilver) - Uppnår ej god

Bäckarna ska jag prova dricka ifrån, vi får se om jag överlever.
 
Senast ändrad:
Jag uppskattar dina filmklipp xtrem. Jag har tittat på varenda en och tyckt om alla. Fortsätt gärna och du har en ny prenumerant. :)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg