Vattendunk?

ping; sa:
Saken är ju att man inte behöver använda den under hela sträckan,utan plockar fram den när man passerar ett område där vattentillgången inte är så god (existerar knappast i Sverige,men ändå...).

Jag repeterar:
Har man väl möjlighet att sätta fast en full vattendunk nånstans så kan det ju inte vara nåt större problem att på samma plats ha en tom vattendunk?

Vad skulle det då vara för vinst med att kunna stoppa undan dunken?

Polarnatt; sa:
En fråga till er rutinerade långfärdscyklister. Jag funderar på hur ni löser frågor kring vattentillgång.

Är det någon som använder sig av t.ex. ihopvikbara vattendunkar från t.ex. biltema? Finns en på 5 L, motsvarande produkter finns även på annat håll med volymer upp till 15-20 L.

Dunken rymmer mycket vätska, vilket kan vara bra i områden där tillgången är sporadisk, samt att dunken inte tar onödig plats.

Är en liknande dunk någonting att ha, eller har ni ett bättre tips på hur man löser detta med vätsketransport.
11:05]

Hur mycket vatten behoever du ta med dig och var har du taenkt cykla? Vatten behoevs och aer inte alltid laett att faa tag i och det aer bra om man planerar vael.

Jag har aldrig anvaent en hopfaellbar dunk foer jag tycker att den tar foer stor plats. Visst tar en vanlig dunk stoerre plats men jag har bara det naer jag verkligen behoever det.

Jag brukar anvaenda vanliga PET-flaskor och har man 6 st saa tar man med sig 9 liter och det aer tillraeckligt i de flesta fall. Behoever man mer saa aer det bra med en dunk och naer jag behoever det saa koeper jag det. Aer du ute i den Tredje Vaerlden saa gaar det att faa tag paa en dunk paa varje marknad eller by. Det aer bara att koepa den storlek du behoever och sedan slaenga den naer du inte behoever den. Ofta kan man faa en begagnad plastdunk foer under 10 kr och den fungerar bra.

Naer jag var i Afrika foerra aaret anvaende jag 2 st 12 liters plastdunkar och 7 st 1,5l PET-flaskor dvs att jag kunde lasta paa 35 liter vatten naer jag behoevde det. Naer behovet var minde saa slaengde jag dunkarna och anvaende bara PET-flaskorna.

Foer rening av vatten anvaende jag vattenfilter fraan MSR, jod-loesning och aeven ibland kokning. Vilken rening jag anvaende beror paa hur daaligt vattnet var. Riktigt daaligt vatten kan du inte rena utan du blir i alla fall sjuk av det men mindre sjuk aen om du inte renar det...

Saa mitt tips aer att du skaffa en dunk laengs resans gaang naer du behoever det och inte naagon i foervaeg.

Lycka till

/Stellan
www.sandstorm.se

j_stellan; sa:
Hur mycket vatten behoever du ta med dig och var har du taenkt cykla? Vatten behoevs och aer inte alltid laett att faa tag i och det aer bra om man planerar vael.

/Stellan
www.sandstorm.se

Det står tidigare i tråden "jag till sommaren tänkt cykla uppe i Nordkalottregionen". Och visst kan nordkalotten i vissa avseenden väl jämföras med flera av länderna runt Sahara, men knappast i avseende på förekomsten av vatten!

Ortliebs vattensäckar

Hej!
Cyklade genom Australien där det på vissa platser inte ens finns nå`t vatten att "rena" så det gäller att ta med sig mycket när det väl finns tillgång... Använde mig av vattenbehållare från ortlieb, funkade bra! Inte fel att ta med någon smaksättning då vattnet kan smaka riktigt illa på vissa platser....
Då man inte behöver fylla dem, tar de knappt nå`n plats i packningen, går även att hänga upp i till ex ett träd och använda som "dusch"!

[Ändrat av silwerarrow 2007-04-28 kl 10:18]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg