Vattendunk?

En fråga till er rutinerade långfärdscyklister. Jag funderar på hur ni löser frågor kring vattentillgång.

Är det någon som använder sig av t.ex. ihopvikbara vattendunkar från t.ex. biltema? Finns en på 5 L, motsvarande produkter finns även på annat håll med volymer upp till 15-20 L.

Dunken rymmer mycket vätska, vilket kan vara bra i områden där tillgången är sporadisk, samt att dunken inte tar onödig plats.

Är en liknande dunk någonting att ha, eller har ni ett bättre tips på hur man löser detta med vätsketransport.

Be careful out there /Joel

[Ändrat av Polarnatt 2007-04-05 kl 11:05]

De enda som brukar släpa på vatten är kanotister. På cykel är det bättre med vattenrening (om man cyklar i andra världsdelar långt från civlisation) eller annars bara fylla på efter hand (kran eller vattendrag).

Jo,jag har använt en liknande på 10 L på kajak-tur,var inget fel på hållbarheten eller nåt sånt.
På en cykel finns det ju plats för 3-4 flaskställ,och bensinmackar att fylla på på.

peter

Bensinstationer (bemanndade) är bra för cyklister. Förutom att ”tanka vatten” har dom oftast avgiftsfria toaletter. Sen har dom inte att förglömma oftast även glass :).

Per Brune

Tack för tipsen! Visst är det enklast att fylla på vattenreservoarerna på t.ex. mackar.

Dock föranleds min fråga av att jag till sommaren tänkt cykla uppe i Nordkalottregionen, och vissa sträckor är långa utan någon civilisation. Visst kan man hoppas/räkna med att man kan finna åar/bäckar med vatten, men det finns väl inga garantier. Är det alltså ingen som garderar sig med t.ex. en dunk i dessa lägen?

Jag frågar av nyfikenhet, då jag håller på att orientera mig i denna - för mig - nya och spännande värld.

Polarnatt; sa:
......

Dock föranleds min fråga av att jag till sommaren tänkt cykla uppe i Nordkalottregionen, och vissa sträckor är långa utan någon civilisation. Visst kan man hoppas/räkna med att man kan finna åar/bäckar med vatten, men det finns väl inga garantier.
........

JO det gör det, oavsett hur torrt det blir så har du aldrig någon brist på bäckar att fylla på från!

När man cyklar i Norden behöver man inte bekymra sig särskilt mycket om vatten. Vi har cyklat i de norra delarna av Finland, Norge och Sverige och det har alltid funnits gott om vatten. En 1-litersflaska per person räcker gott och väl. I dessa trakter kan man dricka vatten från bäckar och sjöar med liten risk.

/Mats

Varför skulle det vara bra med en ihopfällbar dunk på cykel?

Jag menar, problemet är väl inte att få plats med den tomma dunken utan snarare var man skall lyckas sätta en FULL dunk...

Har man väl möjlighet att sätta fast en full vattendunk nånstans så kan det ju inte vara nåt större problem att på samma plats ha en tom vattendunk?

Saken är ju att man inte behöver använda den under hela sträckan,utan plockar fram den när man passerar ett område där vattentillgången inte är så god (existerar knappast i Sverige,men ändå...).

peter

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg