Jag har letat lite på forumet, men märkligt nog inte hittat någon tråd som diskuterar hur mycket vatten man förbrukar per dygn under en normal vandring. Kanske beror det på att sådan kunskap anses självklar, men jag tänkte ändå lyfta frågan: hur mycket vatten räknar ni med att förbruka per dygn under era vandringar? Själv har jag av olika anledningar inte funderat så mycket på det, förmodligen för att jag mestadels har rört mig i miljöer där det funnits god tillgång på antingen sjövatten eller fjällbäckar (i fjällvärlden finns ju en Ramlösa-källa i varje buske), och behovet av vattenplanering därför varit minimalt. Men om man vandrar i lite "torrare" områden kan det ju vara relevant att veta vad man ska planera efter. Så vad är ett "korrekt" värde på vattenåtgången per dygn?
En titt i Försvarsmaktens publikationer kan ge en fingervisning. FM:s Handbok i Överlevnad fastslår att en vuxen människa behöver 2,5 liter vatten per dygn, vilket ökar vid hårdare fysisk verksamhet. I reglementet för förplägnadstjänst räknar man med hela 8 liter per person och dygn för dryck och matlagning. Alltså skulle jag tippa på att värdet för den genomsnittliga vandraren hamnar runt 4-5 liter per dygn. Vad tror ni andra? Finns det några riktlinjer publicerade?
En titt i Försvarsmaktens publikationer kan ge en fingervisning. FM:s Handbok i Överlevnad fastslår att en vuxen människa behöver 2,5 liter vatten per dygn, vilket ökar vid hårdare fysisk verksamhet. I reglementet för förplägnadstjänst räknar man med hela 8 liter per person och dygn för dryck och matlagning. Alltså skulle jag tippa på att värdet för den genomsnittliga vandraren hamnar runt 4-5 liter per dygn. Vad tror ni andra? Finns det några riktlinjer publicerade?