ballmtbk_22; sa:
Planen är att vandra en bit av Bohusleden. Tidigare erfarenheter av på kartan (ledbeskrivningen) markerade vattenkällor (kranar/brunnar) är att vattnet inte alltid är "på" (t.ex. vid Torpet Freden), så jag vill gärna vara förberedd på hur dricksvatten/vatten till matlagning ordnas på annat sätt...
Hej Håkan
Du har ett antal alternativ på att fixa drickbart söt vatten. om du skall dricka vatten från havet är det en helt annan sak.
Alt 1
Koka vattnet i minst 2 minuter med stora bubblor (har sett siffror mellan 1-6 minuter varav den sista var hänvisad från livsmedelsverket.. i friluftsboken av lars fält står det 2 minuter och det är den oftast förekommande siffran.)
Då dödar du det mesta. och vattnet räknas som tjänbart dvs drickbart.
Alt 2
Tillsätt olika tillsatser för att döda bakterier.
här är det en djungel av preparat som man kan använda.
exempel puritabs, Aquacare, MSR MIOX eller Jod
dessa ämnena dödar/oskadliggör virus/bakterier/parasiter mm
och gör vattnet tjänbart dvs drickbart.
vissa tabletter mm ger en eftersmak andra inte.
Alt 3
Filter
Här finns det ett antal olika modeller och möjligheter generellt sätt kan man dela in dem i två typer keramiska eller osmos filter.
generellt sätt bör man nog kolla på ett filter som filtrerar bort allt som är större än 0.3 µm då får man bort alla bakterier mm, Dock får man inte bort fria virus, som iofesig dör i magsäcken iaf. gärna med en kolkälla för att få bort även giftiga ämnen.
osmos filter släpper inte igenom varesig virus eller salter å andra sidan så tar det en hel del kraft och någon timme för att fixa en liter vatten samt de lilla faktum att de kostar multum.
MSR och Katadyn är väl de keramiska filter som är lättast att få tag på i sverige.
Det finns för och nackdelar med alla sätt att rena vatten på.
Själv använder jag ett filter för att få väck allt skräp och bakterier och parasiter mm så jag slipper få ner dem döda/deaktiverade eller inte..
och sedan använder jag Aquacare för att vara 100 % säker att vattnet är ok samt ta död på de fria virusen. På detta vis slipper jag få ner en massa skräp i vattnet och får samtidigt kallt vatten.
Dock skall det sägas att det allra enklaste är nog att koka vattnet.
lycka till