Vatten på "låglandet"?

Är man i fjällen och "överlever" så finns det ju gott om bra vatten, hur gör ni när man är på lägre breddgrader? Vars hittas bästa vattnet inne i skogen?

MVH /Johan

sundstorm; sa:
Är man i fjällen och "överlever" så finns det ju gott om bra vatten, hur gör ni när man är på lägre breddgrader? Vars hittas bästa vattnet inne i skogen?

MVH /Johan

Nja,små bäckar finns ju lite överallt.

Men för resonemangets skull kan ju en ide vara att följa djurspår/stigar eller kolla efter fåglar,de brukar hålla till på platser i närheten utav vatten.

peter

För att vara lite realistisk så kommer här ett par tips som funkar:

Följa djur, fåglar, insekter och kräldjur är tecken på vatten. Bin och myror särskilt samt flygande insekter.

Det kanske enklaste är att kondensera vatten från löv med en påse, tar dock lite tid dessvärre.

Ett lite annorlunda tips som jag kan ge från Civilförsvaret är att gräva en grop och sätta ned ett kärl och sedan dra tältduken eller en tät plastfolie över gropen. En högre temp i gropen (krävs sol) gör att markens vatten kondenserar på plasten och droppar ner i kärlet.

Sedan finns det en del växter och rötter som funkar att äta/sörpla i sig vatten från.

// Jocke

// Jocke

Hur noga ska man va med bakterier o sånt då? I fjällen är ju vattnet rent, men är det samma sak i småbäckar som rinner omkring i resten av landet, kan tänka mig att man skall vara försiktigare?

Om vi nu inte ser detta som en fullfjädrad överlevnadssituation, då dricker man väl vad som finns, men om man är ute och hajkar lite och vill slippa bära på 10liter vatten... Vad ska man dricka och vad ska man låta bli? Stående vatten är ju ingen hit har jag förstått..

Sjöar och bäckar i skogen är helt ok, om det inte finns jordbruksmarker i närheten. Skogsbruk kan skita ner lokalt. Drick inte där det ligger döda djur, inte där bävern tydligt har varit. Jag har druckit vattnet utan kokning eller vattenreningstabletter i sjöar och bäckar i Uppland, Sörmland, Västmanland, Dalarna osv. i decennier och har aldrig blivit sjuk. Gäller att tänka sig för bara. Som du är inne på dricker man t.ex inte stillastående vatten i små ansamlingar. Sommartid får man vara än mer aktsam än andra årstider. En bra början är att börja tänka redan vid planeringsstadiet, över kartan. Mina vandringar väljs alltid så det finns tillgång till vatten. Undantaget är mot skärgården i Stockholm. Då kan man tvingas ta med sig vatten.

Raskesven

sundstorm; sa:
Hur noga ska man va med bakterier o sånt då? I fjällen är ju vattnet rent, men är det samma sak i småbäckar som rinner omkring i resten av landet, kan tänka mig att man skall vara försiktigare?

Om vi nu inte ser detta som en fullfjädrad överlevnadssituation, då dricker man väl vad som finns, men om man är ute och hajkar lite och vill slippa bära på 10liter vatten... Vad ska man dricka och vad ska man låta bli? Stående vatten är ju ingen hit har jag förstått..

Gör en sökning på forumet det finns massor av info angående vatten och vattenrening.

/mattias

sundstorm; sa:

Jag gick nyligen tre dagar på Östgötaleden. Jag hade
med ett kermatiskt filter, vilket är rätt tungt.
Nu blev det fel på ngn ventil så jag gick över till
att ta vatten från sjöar, utan rening.

Det här
var dock på c:a 150 meters höjd - ju högre vattnet
flyter i förhållande till landskapet, desto renare
kan man hoppas att det är.

Det hör väl också till att jag försökte planera in sträckor
som passerar många sjöar (och enstaka källor)
eftersom det är ett viktigt estetiskt värde.

Ett lättare alternativ till filter är vattenreningstabletter, Micropur (INTE Puritabs,
ty dessa smakar apa).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
salvion Göra eld med en Ziplockpåse och vatten Överlevnad 4
Trilla Det finns dom dom roterar vatten... Överlevnad 40
kjellapa Fixa vatten. Överlevnad 4
Jokkum Vatten Överlevnad 7
Reibel vatten i fisk Överlevnad 15
sajberjohan Vatten i södra sverige Överlevnad 38
Tallrot Hur hitta vatten??? Överlevnad 55
nilkas Glaciärslammat vatten, otjänligt ? Överlevnad 8
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg