kristofer_wallmark; sa:Den "tjockare varianten" du beskriver - vilken är det? Ultra Sil är ju just i det material som bilden visar att det läcker igenom, vilket inte känns så betryggande.
Det är isåfall den vanliga Drypack från Sea to Summit som jag bör införskaffa? Jag jagar inte gram för min packning, så vikten spelar ingen större roll.
I enlighet med den funktionsanalys jag beskriver i min bok så är ju en Dry bag som läcker ingen Dry bag. Så man väljer den lättaste säck som faktiskt är helt vattentät för ändamålet. Silnylon är helt vattentätt som tälttak, men inte riktigt som golv eller i packsäckar där vattnet kan tryckas, pressas och "skavas" genom väven.
Sovsäcken är något som man till varje pris måste hålla torrt. Är den torr så har man det bra, för då kan man alltid bli varm och få en natts sömn. Jag har tidigare använt hemsydda silnylonpåsar i kombination med plastpåsar för sovsäcken/quilten. Men de kombinationen väger en del (sinnylonpåsen ca 25 g och en kraftig plastpåse ungefär lika mycket) och vatten har ändå en tendens att arbeta sig in genom silnylonet och in genom hål som lätt uppstår i plastpåsen osv. Jim Woods beskriver detta i artikeln.
Så numera kör jag:
"Sea to Summit Dry Sack 13 liter
Mycket lätt och smidig dry sack - helt vattentät! Robust material - 70 denier nylon. Heltejpade sömmar. Rullstängning. Väger endast 105 gram!
Mått: 53x31 cm."
Andra säckar i samma typ av tjocklek på nylon är säkert lika bra. Fyll den med vatten när du tagit hem den och låt den hänga över natten. Det skall inte finnas en droppe på utsidan efter detta. Kolla sömtejpningen i butiken innan du köper, så att det inte är veck på den eller att den verkar slarvigt gjord.
Jörgen