Vatten- och fukttäta packpåsar?

Jag har sökt runt och läst en del om vattentäta packsäckar men inte funnit riktigt vad jag velat.

Kan säga på en gång att: Nej, jag tänker inte använda soppåsar/sopsäckar. Så, nu var det avklarat. ;)

Jag undrar om packpåsar som (påstås) vara vattentäta också är fukttäta? Jag vill nämligen ha en till diverse elektronik, typ kamera o.s.v. som håller sig skyddad i ryggsäcken under otrevliga regnskurar och fuktigt väder.

Jag har tittat på säckar från Outdoor Design på Northstar som har rimliga priser - men hur är det med kvalitén?

Det är ignen liten digitalkamera utan jag vill packa ner hela kameraväskan i den. Så det är säck som gäller och inget litet plastfodral.

Det är alltså av stor vikt att det är helt vattentätt och (om det är möjligt) fukttätt då jag är rädd om min älskade kamera.

Ge gärna fler produkttips! (Förutom sopsäckar då. ;))

Sea to Summit

Jag använder packpåsar från SeaToSummit när jag vill hålla grejerna torra. Har funkat jättebra hittills på vandring, paddling och vid långfärdsskridskoturerna (inkl plurr)

Påsarna är tunna och smidiga, finns i flera färger och storlekar och hittas i de flesta friluftsbutiker.

http://www.seatosummit.com/products/display/15

/Anna

Exped Fold Drybag

Själv kör jag med Exped Fold Drybag!
Inhandlade på:
http://www.addnature.com/
Dessa är lättare än Sea to Summits "vanliga" drybag.

För min del funkar de klockrent i vandring och paddling.
Vattentäta har de alltid varit! Med fukttäta?

Ja! Fukt utifrån kommer inte in!
Men problem med kondens kan det ju bli.
När värme möter kyla så bildas kondens! Hur mycket man än vill att det inte skall göra det.

Mitt råd är i det fallet att du lindar in kameran i en handduk eller likn. Då kommer denna framförallt suga åt sig viss kondens och samtidigt kommer den isolera kameran något. Men rimligtvis skall kameran klara av det ändå.

//Peter

Vissa Naturkompaniet säljer Tatonkas vattentäta packpåsar i fler olika storlekar till hyfsade priser.

3077a.jpg

Intersport och Stadium (och även andra friluftsbutiker) säljer rejälare orange påsar som även har en ventil (för enklare komprimering).
Det är Wx-tex-påsar från Pacific Outdoor med Everest- respektive McKinley-dekaler. 10 till 25 liter eller nåt sånt.
Köper du på Intersport kan de vara en femtilapp billigare än i fina friluftsbutiken.

PNEUMOLTW-01_sml.jpg

Tre olika svar - det är bra med mångfald. ;)

Vad surt att jag precis handlat på AddNature - hade jag vetat innan så kunde jag beställt därifrån samtidigt. Det är så dumt med dessa fraktkostnader.

Nån webbsida som säljer en bra säck som har LÅG fraktkostnad?

Edit: Det blior nog Sea To Summit eftersom jag har Naturkompaniet här där jag bor (Övik). Påsarna finns i bra storlekar också.

Herr Fjäderlätt: Synd att det är mellan 10-25 l - den minsta är för stor. :)
[Ändrat av kristofer_wallmark 2007-05-15 kl 11:02]

kristofer_wallmark; sa:
Tre olika svar - det är bra med mångfald. ;)

Vad surt att jag precis handlat på AddNature - hade jag vetat innan så kunde jag beställt därifrån samtidigt. Det är så dumt med dessa fraktkostnader.

Nån webbsida som säljer en bra säck som har LÅG fraktkostnad?

Edit: Det blior nog Sea To Summit eftersom jag har Naturkompaniet här där jag bor (Övik). Påsarna finns i bra storlekar också.

Herr Fjäderlätt: Synd att det är mellan 10-25 l - den minsta är för stor. :)
[Ändrat av kristofer_wallmark 2007-05-15 kl 11:02]

Jag har ett antal (5-6 st) Sea to Summit olika storlekar och färger. Det är bra att dom finns i olika färger så man kan ”färgkoda” vad man har i dom (alternativt sätter man på några cm maskeringstejp och skriver vad man har i). Sea to summit Ultra Sil är inte riktigt vattentäta.

Tyvärr har inte Sea to summit något mothåll i botten så det är svårt att dra ut saker (kläder) man tryckt in och pressat ur luften.

Exped Fold Drybag har detta mothåll i botten, även om dom på Addnature inte fattat vitsen med mothållet utan tror att det är ett ”Enklare bärhandtag på botten”.

Ortlieb http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=en&produkt=sack-ps17 har en fastsvetsat platta i botten för att kunna fästa ett mothåll.

I min första hemmagjorda packpåse (ej vattentät) för Thermarest sittunderlag missade jag att sätta ett band (mothåll) i botten och då var det svårt att dra ur sittunderlaget ur packpåsen. Så det blev bakläxa och i packpåse nummer 2 sydde jag fast ett band som man bara stoppar in tummen bakom när man ska dra ut sittunderlag ut packpåsen.

Handlar man för >500 SEK på Addnature så tillkommer inga fraktkostnader. Men det är frågan om man kan styra färgvalet vid Internetbeställning på samma sätt som man kan när man handlar i butik.

pase_1.jpg

pase_4.jpg

[/QUOTE]

Per Brune (född och uppvuxen i Övik)

Jag förstår inte skillnaden mellan "Dry Sack" och "Ultra Sil Dry Sack" - de kostar ju lika mycket? Enda skillnaden verkar vara att den ena (Ultra Sil) är i något silikonbehandlat matierial samt att samma påse (Ultra Sil) är "HELT VATTENTÄT" istället för "VATTENTÄT".

Ökade valmöjligheter är deprimerande. :(

kristofer_wallmark; sa:
Jag förstår inte skillnaden mellan "Dry Sack" och "Ultra Sil Dry Sack" - de kostar ju lika mycket? Enda skillnaden verkar vara att den ena (Ultra Sil) är i något silikonbehandlat matierial samt att samma påse (Ultra Sil) är "HELT VATTENTÄT" istället för "VATTENTÄT".

Den här artikeln tycker jag är utmärkt i ämnet:
http://jwbasecamp.com/Articles/DryGear/index.html

Förklarar bland varför jag inte längre förlitar mig på silnylonsäckar för t ex sovsäcken. Sea to Summits något tjockare variant har jag simmat med och den är tät. Gäller säkert för de övriga märkena med samma typ av väv och beläggning också.

Jörgen

Fukt inifrån då?

Hoppas att jag inte anses göra mig skyldig till trådkapning nu, men jag tycker min fråga är så lik frågan om fukt utifrån att den kan anses berättigad att ställa i härvarande tråd. Jo... säg att man placerar ett fuktigt tält i en vattentät packsäck och sedan placerar packsäcken inuti en vattentät rygga, klarar packpåsen då att hindra fukt att tränga ut inifrån? Anledningen till detta tilltag vore att hindra tältet från att blöta ner torra saker i säcken och att samtidigt slippa förvara något utanpå säcken. Min lösning på detta "problem" hittills är att placera en vanlig silnylonpåse med tältet i mellan lock och säck, men det vore förstås trevligt om det skulle fungera tillfredsställande att förvara ett blött tält inuti en vattentät säck.

Re: Fukt inifrån då?

fnöskticko; sa:
Hoppas att jag inte anses göra mig skyldig till trådkapning nu, men jag tycker min fråga är så lik frågan om fukt utifrån att den kan anses berättigad att ställa i härvarande tråd. Jo... säg att man placerar ett fuktigt tält i en vattentät packsäck och sedan placerar packsäcken inuti en vattentät rygga, klarar packpåsen då att hindra fukt att tränga ut inifrån? .

Det var så jag konstaterade att Sea to summit ”Ultra Sil” inte är lika täta som ”vanliga” Sea to summit.

Jag fyllde mina Sea to summit med vatten, rullade ihop öppningen och lät packpåsarna stå några timmar i badkaret (tomt), och kollade sedan om det trängt ut något vatten/fukt gemom tyget/väven och sömmaran.

Per Brune

Vikten skiljer

kristofer_wallmark; sa:

Från http://www.skyllermarks.com/
Ultra Sil Dry Sacks Sea to Summit
Super kompakta och extremt lätta vattentäta förvaringssäckar.

Från addnature. Mer än 50% lättare än de klassiska vattentäta säckarna från Sea to Summit.

Per
[Ändrat av Brune 2007-05-15 kl 14:29]

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
kristofer_wallmark; sa:

Den här artikeln tycker jag är utmärkt i ämnet:
http://jwbasecamp.com/Articles/DryGear/index.html

Förklarar bland varför jag inte längre förlitar mig på silnylonsäckar för t ex sovsäcken. Sea to Summits något tjockare variant har jag simmat med och den är tät. Gäller säkert för de övriga märkena med samma typ av väv och beläggning också.

Jörgen

Den artikeln går inte av för hackor. ;)
Hade varit trevligt att få en liten "summan av kardemumman" i slutet eller något.

Jag har väldigt svårt att veta vad jag ska köpa. Kommer garanterat skaffa vattentät säck till exempelvis kläder och sovsäck också - men det är så svårt att veta vad man ska ha.

Den "tjockare varianten" du beskriver - vilken är det? Ultra Sil är ju just i det material som bilden visar att det läcker igenom, vilket inte känns så betryggande.

Det är isåfall den vanliga Drypack från Sea to Summit som jag bör införskaffa? Jag jagar inte gram för min packning, så vikten spelar ingen större roll.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Över stora vatten utan vad Transportera 5
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
wistrom Packpåsar med olika struktur/känns olika? Transportera 8
Jockemeister Packpåsar Transportera 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg