@Johanna, du har nog rätt. Vi är nog inte särskilt oeniga i sak. Jag reagerade lite på en del formuleringar i camoscio svar. Kanske det märktes. I fråga om att dricka vatten från bäckar har han mer erfarenhet än jag. Jag delar däremot med mig av kunskap och erfarenheter som jag samlat under en lång tid genom att fråga den lokalbefolkning som vandrar och schweizarna vandrar mycket. Och även om jag själv sällan går upp på riktiga höjder så vandrar jag mycket i kullarna och skogarna i norra delarna.
Jag märkte snart att inga inhemska drack från bäckar så frågade jag varför. Jag har i stort sett fått samma svar. Koskit. Jag har de sista dagarna kollat lite runt i tyskspråkiga forum. Saken verkar inte vara överdrivet frekvent diskuterad men även där koskit. Men jag har också sett rådet, ”om nödvändigt ta kallt vatten ovanför fäboden / alpen”.
Jag frågade en ung nyutbildad miljöingenjör om hon visste något om vatten. Ja svarade hon. Första förklaringen = Koskit. Avsättning från glaciär då? Hon rynkade på näsa och sa ” nä jag kommer inte ihåg varför, men smältvattnet är inte lika kemiskt rent som man tror.”
Jag har även hört dvärgbandmask (Fuchsbandwurm) som du själv nämnde. Där tar det ju lite tid innan symptomen dyker upp så det är ju lite svårt för individen själv att se ett sammanhang. När jag åt smultron från stigkanten fick jag frågor från infödingarna om jag inte var rädd.
Stämmer nu denna teori om koskit? Ingen aning men den låter trolig. Är risken stor. Förmodligen inte om du använder sunt förnuft, och förmodligen minskande ju högre du kommer.
Då de inhemska inte verkar dricka det så ofta så får vi falla tillbaka på den samlade erfarenheten från frivilliga svenskar. Själv använder jag i möjligaste mån en vattenflaska så länge jag inte är norr om dalälven och över trädgränsen.
Till sist lite mer om fäbodar, schweizare och opraktiskhet.
Jag blev överraskad av 3000 meter. I Wallis och Val d'Aosta finns några extrema exempel tydligen. Men det finns förmodligen mycket få grässlänter över 3000 meter.
Man hittar sommarbete även på ganska låg höjd. Berget är kanske inte högre. Höjderna i allmänhet 1500- 2500 meter. Det är lite Kajsa Varg tänkande här. Man tager vad man haver.
Men varför klär man på sig söndagskläder en gång om året och driver sitt fä flera hundra höjdmeter upp i bergen för att sedan arbeta hårt för att ta hand om dem och samtidigt leva i ett ruckel utan att verkligen tjäna pengar på det? Schweizarna är traditionella och faktiskt väldigt naturförbundna. Alpbetrieb / Fäbodar hör till vår kultur och vår historia och vi vill hålla den levande. Så gott det går ska vi vara justa mot kossorna och låta dem beta friskt gräs i bergen osv. Visst är det opraktiskt och finns en myckenhet av dylik nostalgisk smörja i deras argument. I andra dokumentet under finns även några andra argument.
Här lite om alpverksamheten . Hyfsat färsk med schweiziska mått. Men på tyska.
https://www.zalp.ch/aktuell/suppen/suppe_2011_01_01/alpenlexikon.php
https://www.wsl.ch/fileadmin/user_upload/WSL/Projekte/alpfutur/Alpfutur_DE.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=JPVWPPnEzOs