VAT-nummer?

Aspid (köpte min 60cs där på firman) var smidiga med just momsen. De innebär att jag kan handla "momsfritt", dvs de drar av sin 21% moms och jag slipper meket att först betala den 21%:a momsen (bokföring är tråkigt...) och sedan kräva tillbaka den via någon säkert krånglig blankett (heja skatteverket!) för att sedan ändå trolla bort den... Jaja, moms är ett mysterium för många :)

VAT: Value Added Tax = det vi i Sverige benämner Mervärdesskatt och slarvligt nog kallar momsen...

frarol; sa:
Vad är VAT-nummret man vill ha[/url]

Aha, nu läste jag igen och undrar om inte Roland i själva verket vill ha ett VAT-nummer, beställa sin GPS och låta något litet företag få en lapp i lådan 3 månader senare (ja så lång tid tog det) på momshärvan?

Nope, det funkar inte...

:D

Buda; sa:
Aspid (köpte min 60cs där på firman) var smidiga med just momsen. De innebär att jag kan handla "momsfritt", dvs de drar av sin 21% moms och jag slipper meket att först betala den 21%:a momsen (bokföring är tråkigt...) och sedan kräva tillbaka den via någon säkert krånglig blankett (heja skatteverket!) för att sedan ändå trolla bort den... Jaja, moms är ett mysterium för många :)

VAT: Value Added Tax = det vi i Sverige benämner Mervärdesskatt och slarvligt nog kallar momsen...

kan man tro att det finns registrerat företag eller firma som "Buda" drar nytta av?
Roland

Om en svensk firma säljer till ett icke EU land så behöver denna firma inte betala moms på varan. I praktiken är det ju säljaren som betalar in momsen till skatteverket.

För att firman ska ha rätt att göra det krävs ett exportbevis. DVS tullstationen vid gränsen i landet där man lämnar stämplar ett exportintyg.

Med ett sådant intyg i handen behöver således säljande firman inte betala in momse. Vad gör han med pengarna? jo de går i det flesta fallen till köparen.

Krångligt, ett exempel.
Jag bor i Schweiz och ville köpa en standarddiskbänk från Beijjers byggmatrial. Såna finns inte här. Min bror köper diskbänken till fullt pris. Han ger den till en schweizisk kompis som råkar ha vägarna förbi. I tyskland vid gränsövergången till Schweiz stämplas kvitto och exportintyg av tyska tullen. Varan ska naturligtvis förtullas hos schweizarna men det är en annan historia. Jag skickar utförselintyget till Beijjers som betalar tillbaka momsen på mina föräldrars postgirokonto.

När man handlar på TAX free för tourists fungerar det egentligen på samma sätt, med skillanden att säljaren inte vill ha med mig att göra, för det är för krångligt, utan ger mig möjligheten att sälja min momsfordran till firman global refund (taxfree for tourists) som tar en saftig provision.

När du som svensk handlar med en icke eu partner kan denna således enligt den lagstifning som gäller i säljar landet låta bli att ta betalt för momsen om den kan visa för sina skattemyndigheter att varuförsäljningen inte ska moms (vat) beskattas.

Varan ska däremot förtullas i det mottagande landet. Tull är inte detsamma som moms utan egentligen ett handelshinder som inte nödvändigtvis baseras på pris utan ofta på vikt och härkomstland.

moms är kul :)

Buda; sa:
Jaja, moms är ett mysterium för många :)

Moms är kul. Om ett företag köper in en vara för 100:- betalar dom 125:- (25% moms som man sedan får räkna bort vid skattedeklarationen som man gör en gång i månaden) om företaget sedan säljer varan för 200:- ska man redovisa 40:- som moms (20%) som ska betalas in till skatteverket när varan säljs.

Enkelt köpa in en vara för 100 (betala 125) dra bort 25:-, sälja för 200 betala in 40:- i skatt och tjäna 60:-

kan man tro att det finns registrerat företag eller firma som "Buda" drar nytta av?
Roland

Javisst finns det det. Min egen såklart :) Som ju faktiskt kan motivera sina inköp (för man kan ju inte bara köpa å se glad ut) Det finns ju något kallat revision :)

Buda; sa:

Hej Buda,

den brittiska säljaren gjorde inte så av smidighetsskäl ;) utan för att beskattning vid förvärv av varor (och många tjänster) ska ske i mottagarlandet, när köparen är ett företag som åberopar sitt VAT-nummer.

När din firma köper en vara från ett annat EG-land så ska säljaren alltså inte lägga på moms utan istället är det din firma som ska redovisa den utgående momsen på förvärvet (rad 35 i skattedeklarationen). Om firman har full avdragsrätt för varan ska motsvarande belopp redovisas på rad 37 (ingående moms). Det kallas förvärvsbeskattning och denna typ av köp kallas gemenskapsinterna förvärv ;).

Mvh,

//J

tolkning för en vanlig dödlig

Som det då blir så får jag lägga på skatt (21% enl sidan) på priset om jag inte har en registrerad firma el liknande att handla genom... Då landar slutpriset på någon hundring under marknadspris i sverige. För den extra hundringen får jag en svensk manual och direktkontakt med firman jag handlat på. Finns det då någon större orsak att inte handla hemma?

Du behöver inte betala någon moms utöver den ASpid lägger på vid försäljningen till privatperson inom Europeiska gemenskapen.

Av detta skäl är det konstigt att inte Aspid förlagts till något av EU-länderna med moms på nivån 16 procent. Å andra sidan är det tydligen så, att om försäljning av tillräckligt stor omfattning sker till privatpersoner i ett visst land inom gemenskapen, det istället är detta lands moms som ska påföras. Huruvida Aspid riskerar att behöva tillämpa detta är obekant.

Ett lägre pris ska som sagt vägas mot fördelen av kontakt med butik, manual på svenska (om man bryr sig) men framför allt det längre garantiåtagandet som ofta tillämpas i Sverige (två år för fel brister som fanns från början inkl. konsekvens av felkonstruktion).

Re: tolkning för en vanlig dödlig

frarol; sa:
Som det då blir så får jag lägga på skatt (21% enl sidan) på priset om jag inte har en registrerad firma el liknande att handla genom...
Det hjälps inte att handla "genom" en firma. Det är företaget som måste köpa och fortsatt äga enheten för att man skall "slippa" momsen. Det krävs dessutom givetvis att företagets verksamhet motiverar detta ägande för att man skall slippa problem vid en eventuell revision.

Det är högst individuellt hur man värderar de saker som skiljer vid köp i Sverige så känn efter vad du själv tycker och handla där du själv vill.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg