Vasaloppet / Öppetspår

Hej

Vi är ett gäng som ska försöka oss på att åka Vasaloppet eller Öppetspår 2010. Vi funderar nu bara på vilket lopp vi ska anmäla oss till. (Vi är amatörer och åker för den egna utmaningens skull). Hälften av de som ska åka känner att om man lixväl ska åka så vill man prova på det riktiga Vasaloppet medans andra hälften kan tänka sig vilket som. Det är ju samma sträcka så det rör egentligen bara dagarna och arranngemanget.

Är det någon som har några tips och goda råd om hur vi ska välja eller berättelser som de vill dela med sig av så vi slipper göra samma misstag som någon annan. :)

/ Annso

Stora Vasaloppet

innebär å ena sidan mycket kö första timmen - timmarna. Å andra sidan är det lite festligare med stämningen före gryningen på startgärdet.

Jag tycker att Vasaloppet är aningen överreklamerat, lite långt trist bana mest stakning och inte så roliga backar som i andra lopp jag åkt.

Marcia Longa är kul.

Att komma i bra skidform ha bra utrustning och känna att tekniken funkar är hur som helst härligt. Det är kanske det bästa med Vasaloppet och liknande.

Thure

Så du tycker att "stora vasaloppet" ger den bästa känslan?
Hur många timmar, om det går riktigt illa, kan man behöva stå och vänta?

Jag har inte

åkt sedan 1983 eller så. Och bara stora Vasaloppet två gånger.

Idag skulle jag hellre köra öppet spår. Första gången jag åkte startade jag långt bak och fick byta spår var 10:e meter i 3 mil men året efter startade jag längre fram och kunde då börja åka obehindrat mycket tidigare kanske efter 1 mil eller så. Föret och startledet betyder mycket beträffande när man kan börja åka i sin egen takt.

Thure

Så du tycker att "stora vasaloppet" ger den bästa känslan?
Hur många timmar, om det går riktigt illa, kan man behöva stå och vänta?

Vill det sig illa, och man startar längst bak, tar det 1,5 timme att ta sig upp för första backen (3 km) och 2 timmar till Smågan. Jag tycker ändå att Vasaloppet är roligare än Öppet spår. Vet man med sig att man tänker åka två år, kan det dock vara en fördel att börja med öppet spår och få ett bättre startled till året efter. Att seeda upp sig i något annat långlopp går ju också, men jag har fått intrycket att det är svårare att vinna startled den vägen.

Öppet Spår. När min far (med sju Vasalopp i bagaget) i år följde mig under Öppet Spår sa han spontant: "jag trodde aldrig det skulle vara så mycket mindre trängsel" och "det är mycket trevligare stämning, inte alls så hetsig som Vasaloppet brukar vara".

Jag kommer åka Vasaloppet en gång, vid 100-års jubileumet. Alla andra år kommer jag hålla mig till Öppet Spår.

Det är ju bara att seeda sig så slipper man det värsta av trängseln. Att ha tidsambitioner utan att först seeda sig är knappast så meningsfullt....
Jag tyckte vasaloppet var roligare än öppet spår.

Tack för alla svar och kommentarer.

Som det ser ut för oss så kommer vi inte att tävla i någon seeding innan utan vår ambition är bara att försöka att ta oss i mål innan repet dras :)

Som jag ser så skriver många av er att det kan ta en hel del tid i början p.g.a. all trängsel. Min fundering kring detta är då om det finns någon chans att hinna med hela loppet om man "förlorar" mkt tid redan från början? Vi är som sagt inga jättevana skidåkare men vi har planerat en hel del träning innan och vår utmaning är att klara hela.

Nu är det ett antal år sen jag åkt, men Öppet Spår har väl inget rep? Om ni är oroliga för att inte klara tidsgränsen, välj Öppet Spår istf Vasan

Jo men visst har väl öppet spår rep okså? Det är bara klart lättare att hinna igenom dom, eftersom du inte fastnar i samma kö.

Själv har jag bara åkt öppet spår (en gång). Kan tänka mig att stämningen är ännu roligare på "riktiga", men det är ju inte direkt ödsligt i sälen på öppet spår heller.

För övrigt är det väl hög tid nu att anmäla sig till "riktiga", om det inte redan är fullt?

halvvasan först

hej
jag tycker nog att ni ska satsa på halvvasan detta år för att sedan ta vasaloppet 2011. Finns säkert väldigt många som åker vasan åker åker hem brända. Vad gäller öppet spår kontra vasan så finns det många fördelar/nackdelar. Om man seedar upp sig så är vasaloppet en riktig folkfest, glatt humör och fina minnen. Men om man startar långt bak i ledet så får man helt enkelt vänta. Om det är 15 minusgrader så kan man även åka på skador. Om ni vill åka hela distansen nästa år så föreslår jag öppet spår 2010 och vasaloppet 2011. Ni kan använda öppetspårtiden för seedning.
Hoppas att ni kör vasan, tror nog att jag kommer att göra det igen, även om jag nu flyttat till stockholm.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg