Vart tog älgflugorna vägen?

Senast igår fanns en tråd som hette "balaclava året runt", och som bl.a. tog upp den för mig intressanta frågan om älgflugor. Folk hade lagt in en serie bra länkar med info, men idag är tråden borta????

Raskesven
 
Älgflugor eller hjortflugor var några vidriga platta 5 mm tingestar som bits. Tappar tydligen vingarna och sitter som fästingar och väntar in offret. Tydligen också som fästingar svåra att klämma livet ur. Jag ville veta precis som du tar upp var, i vilka skogar, de finns. Men tråden verkar borttagen av någon outgrundlig anledning?

Raskesven
 
Nej - inte skabb!

Det är något helt annat.

Älgflugor dyker upp på hösten. Gissar att de är rätt harmlösa, då jag aldrig blivit biten (de har bara krupit runt).
 
Älgflugorna är jobbiga små rackare, brukar landa någonstans på kläderna och sedan promenerar dom uppåt. Märker dem först när de kryper i nacken eller i håret. Tror aldrig jag blivit biten av dem men de är bra på att hålla sig fast ändå. Att de sedan är så tåliga att man inte kan slå eller klämma ihjäl dem med fingrarna gör att enklaste sättet att bli av med är att ta loss en vinge och sedan kasta bort dem.

Leif...
 
Finns i Östergötland också

Jag brukar träffa på dem på hösten i Östgötaskogarna när jag letar svamp. Håller med om att dem är seglivade (och fastnar bra i håret). Jag brukar dela dom med kniven för att ha ihjäl dem.

/Stina
 
älgflugor

Tiger och andra:

Jepp de finns i Svealand. Har en förmåga att söka sig till skalpen, är snabba som faen och är MYCKET svåra att oskadliggöra. Numera bär jag alltid keps i svampskogen för att slippa dessa vidriga kryp. Faktum är att jag bara har uppmärksammat dem de senaste tre åren, så jag utgår ifrån att klimatförändringar medför större populationer, ungefär som med fästingar. De är ohyggligt otrevliga och kan verkligen ge en kli över hela kroppen när jag tänker på dem!!! Buuu för alla älgflugor och andra kryp i lussläktet!
 
balaclava året runt

Hm det var nog jag som lyckades att radera hela ämnet på något sätt, det var verkligen inte meningen. Roligt att ämnet fortsätter. Skall just dra iväg nu, men jag återkommer imorgon men lite mer i ämnet-det var ju jag som drog igång det. Prolinebalaclavan har funkat utmärkt även idag.

//Sofia
 
Skönt och höra det är fler som undrar var den tråden tog vägen...

Letat som fn idag...Trodde ju jag drömt alltihop.