Vart tar ni vägen vänner, om det blir krig ???

Medans somliga är i Västinidien och andra ute i skogen och överlever och ytterligare andra sitter hemma så tänker jag (och några med mig) försvara landet i den position man är satt att hjälpa till. Inte för att jag ser fram mot det men jag tycker definitivt att vårt land är värt att försvara.

Fast kunskaperna om överlevnad, matlagning i fält, lättpackning mm kommer att komma till pass där också.

Vi ses där ute!
Men du dom som inte är satta i någon position då ?
Vem är "boss" för dom ?
Finns det lag på att alla måste aktivt försvara landet ?
Förutom moraliskt att man gör det, man kan väl inte straffas om man drar till skogs?

Vi har ju en lag som styr vem som är värnpliktig och den gäller väl sâ vitt jag vet.
Vill man av nâgon anledning inte bedriva väpnat motstând sâ finns det ju civilförsvarsuppgifter att engagera sig i. Dessa lyder väl under länsstyrelsen eller kanske KBM, är inte längre sâ uppdaterad i det ämnet.

I en krissituation oavsett orsak är varje insats värdefull.

Pâ tal om KBM, undrar om de övat nâgot mer och om regeringen dâ deltagit. Senaste jag hörde var att dâvarande regeringen inte hade tid att öva kriser.

Totalförsvarsplikt och värnplikt

Vem är "boss" för dom ?
Förutom moraliskt att man gör det, man kan väl inte straffas om man drar till skogs?

Lagtexten finns här http://www.notisum.se/index2.asp?iP...85&top=2&sTemplate=/template/sok.asp?DokTyp=1

"1 kap. Totalförsvarsplikten

1 § Totalförsvaret är en angelägenhet för hela befolkningen.

2 § Totalförsvarets personalförsörjning skall tryggas genom en totalförsvarsplikt som gäller för varje svensk medborgare från början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige.

3 § En totalförsvarspliktig är skyldig att
1. medverka vid föreskriven utredning om sina personliga förhållanden,
2. tjänstgöra inom totalförsvaret i den omfattning som hans eller hennes kroppskrafter och hälsotillstånd tillåter, och
3. iaktta de föreskrifter i övrigt som meddelas i denna lag.

4 § Tjänstgöring enligt 3 § 2 fullgörs som värnplikt, civilplikt eller allmän tjänsteplikt.
Värnplikten och civilplikten omfattar grundutbildning, repetitionsutbildning, beredskapstjänstgöring och krigstjänstgöring.
Den allmänna tjänsteplikten innebär att den som är totalförsvarspliktig under höjd beredskap skall tjänstgöra enligt bestämmelserna i 6 kap.

5 § Värnplikten skall fullgöras hos Försvarsmakten och skall alltid inledas med grundutbildning.
Skyldigheten att fullgöra värnplikt omfattar endast män som är svenska medborgare och gäller från början av det kalenderår när den totalförsvarspliktige fyller nitton år till slutet av det kalenderår när han fyller fyrtiosju år."

OSV Kanske är du född 1959 Peter och i så fall är du inte längre värnpliktig.

Thure

Vi har ju en lag som styr vem som är värnpliktig och den gäller väl sâ vitt jag vet.
Vill man av nâgon anledning inte bedriva väpnat motstând sâ finns det ju civilförsvarsuppgifter att engagera sig i. Dessa lyder väl under länsstyrelsen eller kanske KBM, är inte längre sâ uppdaterad i det ämnet.

I en krissituation oavsett orsak är varje insats värdefull.

Pâ tal om KBM, undrar om de övat nâgot mer och om regeringen dâ deltagit. Senaste jag hörde var att dâvarande regeringen inte hade tid att öva kriser.

KBM, Räddningsverket och Styrelsen för psykologiskt försvar kommer att avskaffas sista december 2008 och ersättas av en ny myndighet som heter Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) 1 januari 2009.
http://www.sou.gov.se/msb/
Regeringen har inrättat ett kansli för krishantering med dygnet runt bemanning som ska kunna fånga upp situationer eller händelser som kan komma att föranleda krishanteringsinsatser.

Tack Consono, intressant info.
Undrar om mina räddningshundskollegor vet om detta, informationen brukar vara bristfällig frân KBM.

Senast ändrad:
Men tänk om det lir som under 2:a världskriget där man intog Norge och Danmark på någr timmar. Ska vi fly till skogs eller göra som många gjorde då flydde till England och började kämpa på de allierads sida.

En liten ankedot, det fanns en svensk kille som älskade fjällen och som under 2:a världskriget anslöt sig till Norska armen och var en av de sista hjorde motstånd i Norge innan han flydde till England och sedan stupade i Normandie.

Jag reparerar skyddsrum på jobbet, det är nog i ett sånt jag skulle sitta.
Gastätt, tillgång till vatten, tillgång till toaletter, ventilation med filter.

Många tror att dom inte längre finns, och det byggs väldigt få under dom senaste 10-15 åren, men det är bara dom från 40-talet som tas ur "drift".
Dom ska besiktas var 10e år och vi åker för det mesta på backjobb efter andra hantverkare..

Finns ca 1200 st i umeå som har 110000 invånare, så nog är det möjligt alltid.

Har ni med er gasmask ut i skogen pojkar?
Och hur ska ni kunna äta då?

Edit: Men jag är verkligen inte fanatisk, jag har inget som helst förråd eller tanke på att det skulle ske.
Börjar fundera på det den dag när internet samt mobil och telenät är utslagna.

Gömmer ni er i skogen under en gran går ni miste om bistånd och allmosor i de mer befolkade områdena. Jag vet inte riktigt vad som är bäst.

Vem är "boss" för dom ?

Jag vill dessutom minnas från min militärtjänstgöring att beväpnad militia sågs som olaglig verksamhet och att man efter rådgöring med kompaniets polis skulle avväpna dem och anklaga dem för eventuella brott som de begått.

Hävdar fortfarande i aspekten att denna tråden väcktes på överlevnadsforumet att svaret: 'Jag inställer mig på min mobiliseringsplats' är lite fånigt och de som verkligen känner så inte riktigt behöver vara med och diskutera överlevnadsaspekten på det hela. Kanske är det därför man i ZS diskuterar zombieepidemier istället för att undvika denna typen av patriotdebatter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg