Fördomar eller fakta?
ipg289h; sa:
För att hoja i Europa o US är det helt OK med en aluminiumram, för tredje världen är stål eller titan att föredra.
Vilken är anledningen till att du rekommenderar titan?
Stål brukar traditionellt rekommenderas som ram-material för cykling i tredje världen pga av att det går lätt att reparera.
Titan är svårare att reparera än aluminium och ändå rekommenderar du det.
Eller tror du att titanramar aldrig går sönder?
Det är fel, titan rostar inte men det går också sönder.
http://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm
http://www.efbe.de
Thorn bygger av Reynoldsrör (chromoly stål)
Detta är fel.
Enl Reynolds själva så är den engelska benämningen på deras stål inte "chromoly" utan: "manganese-moly"
Det har tillverkat rör för cykelramar sedan 1924!
http://www.reynoldsusa.com/history/history.html
"it is inappropriate to refer to Reynolds tubing as chrome-moly since there is little, if any chromium used. The proper term would be manganese-moly."
Den pålitligaste, mest flexibla, o lättservade drivlinan du kan få är sannolikt en kombination av XT o XTR. Kassett, vevarmar, klingor reglare, i XT o växelförare o kedja (CN7701) i XTR.
Jag håller med dig i att MTB-komponenter är bra att använda.
Men om en långfärdscyklist skall välja ram-material efter det som enkelt går att reparera i tredje världen borde man då inte också välja komponenter som finns lokalt?
Det medför då att reservdelar och reparationskunskap finns lätt tillgängligt.
Shimano är så stora att det stämmer att man bör välja ngn av deras MTB-grupper.
Men är verkligen XT och XTR mer spritt i tredje världen än tex Deore?
Dessutom har Deores vevpartier drev i stål, vilket ger mycket längre livslängd än de aluminium-drev som finns på XT och XTR.
Men det som är viktigare för en långfärdscyklist än ram-material och beteckning på komponenter är att delarna håller.
Det som de flesta långfärdscyklister brukar ha problem med är pakethållare och hjul.
Pakethållare finns i stål, ett av de mest kända märkena är holländska Tubus, säljs i Sverige av
http://www.cykelcity.se
Bra hjul som är lätta att underhålla får man enklast genom att bygga dem själv av standard MTB-delar, 36 reducerade ekrar, tex DT Comp, och en väldimensionerad MTB-fälg gärna med keramisk beläggning på bromsytan.
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Undvik skivbromsar, det är ännu inte tillräckligt spritt runt om i världen.
Kan man bygga och reparera sina egna hjul så får man bra hjul, bättre hjul än vad de flesta svenska cykelhandlare bygger tom! Och klarar man att reparera sina hjul, byta ekrar o likn, kan man gäöra det var man än är i världen.
Det kan vara skönt att slippa gå hem flera mil en svensk skog också.....
/Håkan