Jag kontaktar er personligen med adress till nya Skrivbordet.
Det är inte riktigt klart för allmän konsumtion än, men ni som har artiklar under arbete får gärna testa och komma med synpunkter.
Allmänt: Många länkar/sidor/knappar ger svaret att sidan inte finns... men det antar jag kommer lösas allt eftersom helt enkelt. T.ex. Granskningen funkar inte. Inte heller sök-knappen.
1) Själva förstasidan till skivbordet är lagom enkelt och intiutivt så de funkar fint.
2) Rubrik m.m: Är i grund och botten bra men...
2.1) Vad är referenskoden och vad är den bra för?
2.2) Start och slutdatum är till för vad då?
2.3) Vad är sidmallar? Och går det få förhandsgranskning på de olika typerna?
2.4) Granskare/redigerare vad/vem är det?
3) Löptext: Sidan är bra. Html-editorn funkar fint. Är enkel att använda. Där har jag inget att invända.
4) Delar: Hela sidan känns lite rörig
4.1) Det finns två rullistor där man kan välja typ av dokumentdel. Vad innebär dessa?
4.2) Referenskod igen. Vad används den till?
4.3) Översikten över befintliga dokumentdelar lämnar lite att önska.
4.3.1) Dels skulle jag enkelt vilja kunna radera en del med ett knapptryck.
4.3.2) De olika länkarna som finns till varje del används hur då?
4.4) Vart skal man egentligen trycka för att ladda upp som film/bild? OK? Borde finnas en ladda upp knapp bredvid bläddra.
5) Placering/Struktur: Vilken struktur snackas det om?
5.1) Placera dokumentet på vilket vis? Hänger faktiskt inte alls med på vad den funktionen är till för.
5.2) Likaså är jag lite förbryllad över vad Underdokument innebär och vad den funktionen används till.
6) Hänvisning/länk:
6.1) Hänvisningar är till för vad? Om man skriver om något annat på utsidan.se? Är det så det menas... Vart hamnar hänvisningen i ens text då?
6.2) Om man skriver in en länk hur funkar den då? Vart hamnar länken?
7) Kategorier: Enkelt. Solkart. Inget att anmärka.
8) Inställningar:
8.1) Visa i vilken meny?
8.2) Visa underdokument i vilken vy?
8.3) Separator? Vad menas med detta?
8.4) Crumbtrail. Vad är detta?
8.5) Visa i sitemap på vilket vis?
8.6) Meta-nyckelord. Vad är detta?
8.7) Meta-beskrivning. Vad är detta?
Jag är klart medveten om att funktionen är under utvekling och att synpunkterna/frågorna blev i princip hur många som helst, men hoppas att de kan vara till hjälp snarare än att ställa till problem.
I allmänhet så känns det som om det ny Skrivbordet kommer bli en bra funktion när den är klar. Bättre redigeringsmöjligheter och enklare att använda i grunden. Html-editorn är som sagt bra.
// Lars Johansson