Vårpremiär Mälaren/Stockholm skärgård?

Mycket uppiggande att höra och se.
Måste genast kolla upp läget strax nedan Södertälje sluss. Det är nog inte en fråga om huruvida det är öppet vatten utan hur långt. Just nu känns det ju som om 500 skulle vara skäl nog att sjösätta, och jag misstänker att det kan vara öppet en bra bit till.

Jag hade funderingar på att köra en tur runt Nåttarö. Tänkte att man kanske skulle ta en båt ut om det går några och sedan lägga i där. Borde väl gå? Sist jag kollade på kartan så låg Nåttarö helt öppet men det är frågan hur pass väl det stämmer. Härligt att första turen är avklarad! Jag måste lösa det här med abstinensen snart. Kommer säkert ett mejl på listan inom kort tid ni som är med...

mvh/ Sam

Tror läget, på iskartan i alla fall, är mycket likt isläget vid påsk förra året. Då gick det utmärkt att göra en tvådagarstur. Ankarudden - Öjas södra udde - Toröstranden - Revskär - Askö - Kråmö och tillbaka.

Onsdag 5/4

Paddlade jag kajak "ifrån" min kanotklubb Stockholm Kajak. Det gick till så att jag gick ut på en pir, den som går precis under västerbron och där lägga i. blev en paddling på några hundra meter mot stadshuset och några km upp mot brommahållet.
Nice.

Marre

Gårdsfjärden Nynäshamn öppen

Sen i måndags är det paddelbart på gårdsjärden i Nynäshamn och söderut så långt man ser... går att lägga i strax söder om NSS jollestrand.
/Pelle

Det finns även öppet vatten enligt Jespers beskrivning ovan. I söndags var hela Lilla Värtan öppen också, så det är inga problem att göra en runda på åtminstone 2 mil.

I lördags var det öppen från Södertälje sluss till minst 1 km nedanför Igelstabron, nu troligen betydligt längre, vilket också innebär att man kan göra en runda på möjligen mer än 2 mil. Det kan nog tänkas var öppet ännu längre, själv vände jag dock innan jag såg isen.

Var i Fituna idag och kunde se att hela Himmerfjärden (allt vatten mellan Mörkö och Södertörn) var helt isfritt.

Skulle tro att det mesta östersjövattnet nu är isfritt. Mälaren ska jag kolla inom kort.

Vårpremiär avklarad, Öland dock

Nordligaste Öland är absolut isfritt och mycket fint nu.. Badsäsongen inledd också, slog runt till min stora förvåning nära land av en bränning i ett okoncentrerat ögonblick.. :)

dsc003604tx.jpg

dsc003449kq.jpg

dsc003467ry.jpg

dsc003666og.jpg

Paddelbart i Uppsala

Eftersom den ursprungliga frågan var "paddelbart vatten inom en timmes bilfärd från Bromma" kan jag föreslå Fyrisån vid Uppsala. Det är isfritt från utloppet i Mälaren, västra/norra stranden, och ända in till Uppsala City. Cirka 10km paddlingssträcka helt isfritt. En hel del fåglar att spana in. Det är rätt strömt vid smalare passager.
Rätt kul upplevelse förra veckan, då skidliften var igång söder om Uppsala. Min premiär var 8 april.

Kjell

Re: Paddelbart i Uppsala

Fyrisån ja, i Uppsala är jag ganska ofta så det kunde helt klart vara intressant. Hurdan är ån? Är den såpass ström att det är bara är färd medströms som gäller eller kan man börja vid Mälaren och gneta sig upp till centrala Uppsala på några timmar? Är den nog djup hela vägen så man slipper fundera på stenar att slå i? Finns det gott om platser där man lätt tar sig iland för en bensträckare? Stor skillnad i paddelbarhet mellan nu under vårflod och om 2 veckor?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
igs Lägerplatser i Mälaren Paddling allmänt 0
EnKlassiker Smultronställen i Mälaren (Västeråstrakten) Paddling allmänt 12
delfinen Mälaren - platser att besöka, platser att tälta Paddling allmänt 6
Rimmon 2 dagars tur i Mälaren Paddling allmänt 2
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Wibrån Paddla Vänern-Hjälmaren-Mälaren? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Smedjebacken - Mälaren Paddling allmänt 15
pallella Strandhugg i Mälaren? Paddling allmänt 1
jokern paddling i mälaren Paddling allmänt 0
Vattendjur59 Bäver i Mälaren? Paddling allmänt 27
Piranha_paradise paddla från Västerfernebo till mälaren. Paddling allmänt 6
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
samme83 Isfritt runt norra/östra mälaren? Paddling allmänt 2
ingeback Kajaktur Mälaren Paddling allmänt 13
Mikael_B Vattenrapport Mälaren Paddling allmänt 7
Kanottur paa Mälaren Paddling allmänt 1
Kanottur paa Mälaren Paddling allmänt 0
Våtmark Passage Slussen Stockholm Paddling allmänt 2
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Lasse Be Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
majjen Kanotvatten nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
xblp 1,5 dgr kanadensartur nära Stockholm Paddling allmänt 9
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
lesliedouglas älv-/flodliknande stystem 3-4h från Stockholm Paddling allmänt 1
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
Raftö Testa rätt kvalitetskajak i Stockholm för skärgårdsbruk Paddling allmänt 3
Christofp Suggestions for canoe trip close to Stockholm? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Packrafting i Stockholm Paddling allmänt 2
marcuso Kajakbutiker i Stockholm Paddling allmänt 7
Mackan2 Nätverk för distanspaddlare i Stockholm/Mälardalen – intresse? Paddling allmänt 4
ElisaT Kajakförvaring Stockholm utanför tullarna Paddling allmänt 8
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
Charles.Cassino Förvaring av kajak i Stockholm/ Enskede? Paddling allmänt 1
fuchs Stockholm - Göteborg Paddling allmänt 21
the_nice_dude Kajakförvaring i Stockholm City? Paddling allmänt 14
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
maolwi Paddling från Garnsviken till Stockholm Paddling allmänt 4
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg