Varning för Cykloteket och Velodrom/Sportsson

Re: Cyklotekets garanti

d-b; sa:
Nja, livstid har man väl inte? Normalt underhåll får man ju betala för. De står en lapp på deras disk att de endast tar emot Cykloteket-cyklar, smatidigt har de en prislista på väggen där det står att luftning och justering av hydrauliska bromsar kostar 250:-/broms. Det tycker jag talar emot att all service alltid skulle vara gratis.

Dessutom tycker jag tjafset med låset är totalt onödigt.

Så länge man har kvittot på cykeln med sig så har man livstidsgaranti. Vad som omfattas av den får stå för cykloteket, men jag har fått ekrar bytta, hjul riktade, hjul ombyggda och mycket annat servat just gratis. Om just luftning av bromsarna ingår vet jag inte, men justering av dämpningen "borde" göra det.

Dessutom, vem har sagt att all service alltid skulle vara gratis? Det är ju orimligt. Självklart kan den inte vara det. Läs här: http://www.cykloteket.se/livsserv.html

Angående lappen om att de bara tar emot cykloteket sålda cyklar så är det väl självklart. Dom tar hand om sina befintliga kunder före dom tar in andra cyklar för service. Som cykloteketkund så tar jag det som självklart att dom tar hand om min cykel före dom tar hand om någon "utbölings" cykel.
 
Re: Re: Cyklotekets garanti

mlindstrom; sa:
Så länge man har kvittot på cykeln med sig så har man livstidsgaranti. Vad som omfattas av den får stå för cykloteket, men jag har fått ekrar bytta, hjul riktade, hjul ombyggda och mycket annat servat just gratis. Om just luftning av bromsarna ingår vet jag inte, men justering av dämpningen "borde" göra det.

Dessutom, vem har sagt att all service alltid skulle vara gratis? Det är ju orimligt. Självklart kan den inte vara det. Läs här: http://www.cykloteket.se/livsserv.html

Angående lappen om att de bara tar emot cykloteket sålda cyklar så är det väl självklart. Dom tar hand om sina befintliga kunder före dom tar in andra cyklar för service. Som cykloteketkund så tar jag det som självklart att dom tar hand om min cykel före dom tar hand om någon "utbölings" cykel.

Ja, men de 250:-/broms beror väl på att man måste betala för material. De kan ju inte gärna bjuda på material. Och eftersom hydraulolja för en broms inte kostar 250:- så är det ju uppenbart att de också tar betalt för arbetet. Jag har inget emot detta, jag betalar gärna, men då vill jag bli trevligt bemött och inte få tillbaka en cykel med punktering.

Nu var det ju dessutom på Cykloteket jag hade köpt cykeln, jag tror det bara vad/är de som sålde denna modell i Stockholm, bara det att jag tagit bort ett fult reklamklistermärke.
 
[QUOTE
Min rekommendation är därför att undvika både Cykloteket och Velodrom (även om de senare har fått nya ägare, Sportsson, numera). Och min fråga är, var kan man få kompetent och trevlig cykelservice i Stockholm? [/QUOTE]

Undrar varför Sportson skulle vara en garanti för kvalité? Jag tycker de säljer en hel del skräp till överpriser på sin butik i Barkarby.
 
mördarsnigel; sa:
[QUOTE
Min rekommendation är därför att undvika både Cykloteket och Velodrom (även om de senare har fått nya ägare, Sportsson, numera). Och min fråga är, var kan man få kompetent och trevlig cykelservice i Stockholm?

Undrar varför Sportson skulle vara en garanti för kvalité? Jag tycker de säljer en hel del skräp till överpriser på sin butik i Barkarby. [/QUOTE]

Det står väl ingenstans att jag tycker Sportson är bra? Det är förmodligen ungefär samma människor som arbetar där oavsett ägare så namnet lär inte göra någon skillnad.
 
Jag har en Cannondale F900SL som jag lämnat in ett antal gånger på Sportson, Kungsholmen för årlig service (Justering av växlar & bromsar, rengöring av nav, smörning av kedja & dämpare). Jag misstänker att de inte har gjort den service som man har bett om. Kedjan är smord när jag får tillbaka den, men mer är inte gjort. Bromsarna tar fortfarande lika dåligt. Hur ska man överhuvudtaget veta om de har smörjt dämparen? Det märker man ju först efter några år om de har skött. När man sedan frågar "-Har Ni smörjt dämparen också?" får man ett svar som "-Det har inte jag någon koll på, det är en annan kille som har servat din cykel". Så kära vänner gå inte till Sportson på Kungsholmen när Ni ska ha service på hojen.
 
Utbud - efterfrågan

I Stockholm är merparten av de snofsiga cykelhandlarna bortskämda med att kunderna står på kö viftandes med sedelbuntar. Tror tyvärr man riskerar få dålig service hos alla. Det verkar vara en vanlig sjukdom att så fort man inte BEHÖVER bry sig om kunderna för att man har så många kunder, så slutar man bry sig.

Men det borde gå att behandla kunderna bra även om man har stor efterfrågan på sina tjänster och produkter. Själv har jag försökt hitta en enskild individ som känns seriös som jobbar hos en handlare och därefter ber jag alltid att få prata med denne individ i alla sammanhang. Tyvärr har personen ifråga slutat nu. Det är ju alltid en risk.

Tills vidare fortsätter jag ändå köpa/serva hos samma handlare - Cykelcity på söder.
 
ja, jag har hittills blivit väl bemött av cykloteket. reklamation av sadeln funkade utmärkt och jag fick en ny (de fick beställa den) riktigt snabbt. enda problemet jag har stött på är väl att man får vänta lite på att få träffa någon i personalen. som enligt mina erfarenheter har varit trevlig.

det framgår förövrigt rätt tydligt av papprena man får när man köper sin cykel vad livstidsgarantin gäller för och inte. jag tycker att det är ok.


(men jag köpte min cykel i mars, så jag har inte hunnit få så mycket erfarenheter av butiken).
 
Tyresö Cykel Magasin (TCM) rekommenderas

Har inget att kommentera angående Cykloteket och Velodroms service. Kan däremot varmt rekommedera Tyresö Cykel Magasin för bästa service.
 
Livstids garanti

När tillverkare skriver Livstids garanti, kan jag inte låta bli att undra, mitt liv eller produktens.... är det produktens blir det extra skojigt för då blir det direkt en existensdiskussion, när är produkten "död" dvs inte bara skadad ;-)

Tjihoooooooo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslut090305 Varning för osäkra lås! Långcykling 2
Multi S. Påminnelse varning Långcykling 25

Liknande trådar