Det börjar väl bli dags att tänka på biljetter till årets fjällvandringar. Det känns ju bra att vi räddat nattågen till fjällvärlden men till er som ändå tänker flyga till fjällen i år vill jag bara utfärda en liten varning, så att ni kan skydda er och inte råkar ut för samma sak som jag förra året.
Jag skulle flyga till Gällivare med NextJet som start på en 10 dagars liten enmansexpedition genom Sarek. Någonstans mellan bagageinlämning på Arlanda och bagageupphämtning i Gällivare försvann ett par saker ur ryggsäcken, främst av allt en praktisk regnponcho. Ponchon skulle kompensera för en gnagande misstanke om att min dyra skaljacka med 10.000 mm vattenpelare skulle få för sig att sluta vara vattentät under vandringen. Vilket visade sig stämma och det blev därför lite jobbigt när jag sedan fick regn fyra dygn i sträck mot slutet av vandringen och inte hade något skydd mot detta. Ett par helt nya handskar försvann också, så det blev lite kallt om fingrarna och jag fick blåsor av stavarna som sedan sprack och blev sår. Men det värsta var ponchon. Det hade kunnat vara mycket värre förstås. Tältet eller köket hade ju kunnat förvinna. Men ändå.
Jag är rätt anal av mig när det gäller utrustningen under vandring, en skada från militärtjänsten kanske. Jag vet alltid var jag har allting, förvarar alltid alla saker på samma ställen och sätt, plockar alltid undan efter mig och låter aldrig utrustning ligga framme och skräpa efter att jag använt den. Det är lite omständligt ibland men tryggt. Den här vanan gjorde i det här fallet att jag visste med säkerhet att föremålen försvunnit mellan bagageinlämning och -hämtning.
Jag har inga bevis förstås men har mina misstankar om hur förlusten gick till. De försvunna föremålen var inte de enda sakerna som jag förvarade i just det aktuella facket i ryggsäcken och det var av olika anledningar osannolikt att just dessa skulle ha trillat ur och inte det andra som förvarades där. Bagagehanteringen sköts av Svedavia på Arlanda men inte i Gällivare och det var ju omöjligt att säga exakt var föremålen försvunnit. Men det är ju rätt ointressant, tänker jag, eftersom det är NextJet jag köpt tjänsten av som det så att säga är fel i.
Jag kontaktade så klart NextJet efter resan och provade att begära ersättning. Jag kan förstå att ett flygbolag inte utan vidare kan ersätta alla påstådda förluster av tillhörigheter i bagagehanteringen, men NextJet överraskade med att vara ganska spydiga i tonen under kontakten. Det kändes väldigt onödigt. Det hade varit så enkelt för dem att bemöta mig på ett annat sätt som hade gjort nederlaget lite mer lättsmält. Hursomhelst, de gjorde klart bortom allt tvivel att de tar inget ansvar för förluster av bagage av det här slaget. Det kan vara bra att veta.
Så, till slutklämmen och sensmoralen:
Ska man flyga till vissa destinationer i fjällvärlden finns för närvarande inget alternativ till NextJet. Det är bara att gilla läget. Så för er säkerhets skull uppe på fjället, se till att skaffa ett sånt här låsbart resefodral till ryggsäcken! Det kan vara värt både pengarna och extravikten.
Jag skulle flyga till Gällivare med NextJet som start på en 10 dagars liten enmansexpedition genom Sarek. Någonstans mellan bagageinlämning på Arlanda och bagageupphämtning i Gällivare försvann ett par saker ur ryggsäcken, främst av allt en praktisk regnponcho. Ponchon skulle kompensera för en gnagande misstanke om att min dyra skaljacka med 10.000 mm vattenpelare skulle få för sig att sluta vara vattentät under vandringen. Vilket visade sig stämma och det blev därför lite jobbigt när jag sedan fick regn fyra dygn i sträck mot slutet av vandringen och inte hade något skydd mot detta. Ett par helt nya handskar försvann också, så det blev lite kallt om fingrarna och jag fick blåsor av stavarna som sedan sprack och blev sår. Men det värsta var ponchon. Det hade kunnat vara mycket värre förstås. Tältet eller köket hade ju kunnat förvinna. Men ändå.
Jag är rätt anal av mig när det gäller utrustningen under vandring, en skada från militärtjänsten kanske. Jag vet alltid var jag har allting, förvarar alltid alla saker på samma ställen och sätt, plockar alltid undan efter mig och låter aldrig utrustning ligga framme och skräpa efter att jag använt den. Det är lite omständligt ibland men tryggt. Den här vanan gjorde i det här fallet att jag visste med säkerhet att föremålen försvunnit mellan bagageinlämning och -hämtning.
Jag har inga bevis förstås men har mina misstankar om hur förlusten gick till. De försvunna föremålen var inte de enda sakerna som jag förvarade i just det aktuella facket i ryggsäcken och det var av olika anledningar osannolikt att just dessa skulle ha trillat ur och inte det andra som förvarades där. Bagagehanteringen sköts av Svedavia på Arlanda men inte i Gällivare och det var ju omöjligt att säga exakt var föremålen försvunnit. Men det är ju rätt ointressant, tänker jag, eftersom det är NextJet jag köpt tjänsten av som det så att säga är fel i.
Jag kontaktade så klart NextJet efter resan och provade att begära ersättning. Jag kan förstå att ett flygbolag inte utan vidare kan ersätta alla påstådda förluster av tillhörigheter i bagagehanteringen, men NextJet överraskade med att vara ganska spydiga i tonen under kontakten. Det kändes väldigt onödigt. Det hade varit så enkelt för dem att bemöta mig på ett annat sätt som hade gjort nederlaget lite mer lättsmält. Hursomhelst, de gjorde klart bortom allt tvivel att de tar inget ansvar för förluster av bagage av det här slaget. Det kan vara bra att veta.
Så, till slutklämmen och sensmoralen:
Ska man flyga till vissa destinationer i fjällvärlden finns för närvarande inget alternativ till NextJet. Det är bara att gilla läget. Så för er säkerhets skull uppe på fjället, se till att skaffa ett sånt här låsbart resefodral till ryggsäcken! Det kan vara värt både pengarna och extravikten.