Varning för klättermusens laminat!

Varning för Skrytmusen!

Efter tre år har mina Klättermusen Megin-byxor stora revor i laminatet, se bild! De sju revorna är 10 cm som längst och 3 cm som bredast. Nästa gång jag sitter ner i vätan blir familjelyckan blöt och kall!

Det är ju hemskt att ett par byxor för 3600 kr inte ska hålla bättre. Det blir komiskt när man läser Klättermusens skryt:

"Megin byxan som klarar allt" -Men går sönder efter 60 dagars fösiktig användning.

"Megin lär bli din vän på tur i många år, trots flitig användning och
tuffa tag." - Visst, tre år är ju såå lång tid.

"Mycket god slitstyrka" - BS!

Jag skrev till Kättermusen och fick följande kommentarer:
"Är byxan äldre än 3 år så omfattas den inte av garanti längre. (tre år från
inköpts datum gäller)." - Snålt, speciellt när det inte är slitage utan en klockren produktions-miss!

"Att membranet spricker kan bero på olika faktorer bl.a. ålder. " - TRE ÅR ska det vara gammalt?

Varning, snälla gå inte på klättermusens skryt!

Mvh Kalle
 

Bilagor

  • Megin2.jpg
    Megin2.jpg
    26.3 KB · Visningar: 812
Du har ju en intressant fråga där, med gränsdragningen mellan ett plaggs kronologiska ålder och dess brukstid. 3 år låter förvisso mycket mer imponerande än 60 dagar.
Vanliga stora bidragskällor förutom friktion och töjning när det gäller materials åldrande är ju (sol)ljus och värme, båda vilka förekommer i rätt måttliga mängder i en garderob.
Undrar vad man skulle få för "växelkurs"? En månad i garderob motsvarar en dag i solskenet?
Styva 3 månaders användning är inte heller direkt imponerande siffror.
 
Efter hårdare använding är de flesta grövre plagg svårt slitna, min erfarenhet är att denna tid med ryggsäck, kamera, kikare, gevär etc varierar mellan 50 och 70 dagar.
Efter hemkomst är gravöl en god början på något nytt.....
//J
 
Menar de att reklamationsrätten inte gäller efter tre år, eller att deras egen garanti inte gäller?
Spelar egentligen ingen roll, är bara nyfiken.

Och ett plagg kan vara äldre än tre år förresten, kanske har det legat i butik i fem år...
 
Dålig policy.

Har fått betydligt äldre utrustning åtgärdad utan kostnad. (Inte klättermusen, men väl the north face)
 
Klättermusen måste vara medvetna om problemen med sina laminat eftersom de successivt kortat ner garantitiden från 5 till 3 år, lite osäker på de till och med hade 10 års garant en gång i urtiden. Synd på en annars så bra design.
 

Liknande trådar