Finns det någpn seriös cykelbutik med TREVLIG (tm) och HJÄLPSAM (tm) personal i Stockholm?
Cykloteket och Velodrom lever i alla fall inte upp till mina krav:
1. Lämnade in min Cannondale FS 700 på Cykloteket i veckan för att lufta bromsarna och justera dämpningen. Cykeln är köpt där för 1,5 år sedan för ungefär 18 000:- (+ tillbehör för några tusen) De tittade på mig som jag kom in med en stulen cykel, bara för att jag hade tagit bort deras fula klistermärke och inet hade med mig inköpskvittot!?!?. Ta med sig inköpskvittot när man ändå ska betala fullpris för servicen, hallå?
Dessutom hade jag köpt ett ABUS-lås av dem, det dyraste låset de hade, tror det kostade 900-1000:-. Detta lås hållare har gått sönder två gånger så jag undrade om de i kassasn kunde hjälpa mig med numret till ABUS generalagent. Först efter massa tjafs fick jag ett mobilnummer. Killen i kassan meande att man kan inte förvänta sig att hållaren för låset skulle hålla. Eeh? Och det ska väl han för övrigt skita i när jag ändå inte klagade hos dem utan vill vända mig till generalagenten direkt med mina klagomål. För övrigt har jag haft ett annat granitlås i fem år som aldrig ramlade av. Det är ju inte direkt raketteknik att tilvverka en stabil låshållare, eller har jag för höga krav?
Jag blev så irriterad på detta att jag dagen efter hämtade ut cykeln innan den var servad, Cykloteket ska inte få en spänn till av mig - och ni anar inte vad som hände...När jag får ut cykeln har den punktering på bakdäcket. Jag påpekar att jag lämnade in en cykel utan punktering, men han som ger mig cykelns svar blir "oj, men så är det inte längre. Vi kan inte göra något".
2. Velodrom. För något år sedan blev jag påkörd av en bil och fick lite småskador på cykeln, någon barend blev sned, ett hjul måste riktas. Jag blir ombedd av mitt försäkringsbolag att gå till en cykelverkstad för att få ett prisförslag och sedan få den fixad. Jag går till Velodrom på Kungsholmen. De menar att de kan ha blivit osynliga sprickor i styret och rekommenderar mig att byta hela styret inkl barends. Visst, det går ändå på bilistens försäkring, så de får göra detta. Ett par dagar efter att jag fått tillbaka cykeln leder jag den med hjälp av en hand på sadeln lite slarvigt över en trottoarkant vilket leder till framhjulet "svänger runt" mer än 90°, dvs så mycket man kan vrida på det. Resultatet blir att jag får en ganska grov repa i det övre röret i ramen eftersom barenden är monterarad i fel vinkel och skruven som håller den på plats skrapar i röret. Eftersom jag har reducerade rör (trippelreducerade?) i min cykel är detta ganska ororväckande, en repa så djup som denna försvagar nog ramen ganska mycket och kan leda till brott.
Går tillbaka till Velodrom och klagar, svaret jag får är "visst, vi monterade men det var du som cyklade". Vad $§∞$‰¥¢...Är det orimligt att förvänta sig att de gör rätt när de monterar en pryl?
Min rekommendation är därför att undvika både Cykloteket och Velodrom (även om de senare har fått nya ägare, Sportsson, numera). Och min fråga är, var kan man få kompetent och trevlig cykelservice i Stockholm?
Cykloteket och Velodrom lever i alla fall inte upp till mina krav:
1. Lämnade in min Cannondale FS 700 på Cykloteket i veckan för att lufta bromsarna och justera dämpningen. Cykeln är köpt där för 1,5 år sedan för ungefär 18 000:- (+ tillbehör för några tusen) De tittade på mig som jag kom in med en stulen cykel, bara för att jag hade tagit bort deras fula klistermärke och inet hade med mig inköpskvittot!?!?. Ta med sig inköpskvittot när man ändå ska betala fullpris för servicen, hallå?
Dessutom hade jag köpt ett ABUS-lås av dem, det dyraste låset de hade, tror det kostade 900-1000:-. Detta lås hållare har gått sönder två gånger så jag undrade om de i kassasn kunde hjälpa mig med numret till ABUS generalagent. Först efter massa tjafs fick jag ett mobilnummer. Killen i kassan meande att man kan inte förvänta sig att hållaren för låset skulle hålla. Eeh? Och det ska väl han för övrigt skita i när jag ändå inte klagade hos dem utan vill vända mig till generalagenten direkt med mina klagomål. För övrigt har jag haft ett annat granitlås i fem år som aldrig ramlade av. Det är ju inte direkt raketteknik att tilvverka en stabil låshållare, eller har jag för höga krav?
Jag blev så irriterad på detta att jag dagen efter hämtade ut cykeln innan den var servad, Cykloteket ska inte få en spänn till av mig - och ni anar inte vad som hände...När jag får ut cykeln har den punktering på bakdäcket. Jag påpekar att jag lämnade in en cykel utan punktering, men han som ger mig cykelns svar blir "oj, men så är det inte längre. Vi kan inte göra något".
2. Velodrom. För något år sedan blev jag påkörd av en bil och fick lite småskador på cykeln, någon barend blev sned, ett hjul måste riktas. Jag blir ombedd av mitt försäkringsbolag att gå till en cykelverkstad för att få ett prisförslag och sedan få den fixad. Jag går till Velodrom på Kungsholmen. De menar att de kan ha blivit osynliga sprickor i styret och rekommenderar mig att byta hela styret inkl barends. Visst, det går ändå på bilistens försäkring, så de får göra detta. Ett par dagar efter att jag fått tillbaka cykeln leder jag den med hjälp av en hand på sadeln lite slarvigt över en trottoarkant vilket leder till framhjulet "svänger runt" mer än 90°, dvs så mycket man kan vrida på det. Resultatet blir att jag får en ganska grov repa i det övre röret i ramen eftersom barenden är monterarad i fel vinkel och skruven som håller den på plats skrapar i röret. Eftersom jag har reducerade rör (trippelreducerade?) i min cykel är detta ganska ororväckande, en repa så djup som denna försvagar nog ramen ganska mycket och kan leda till brott.
Går tillbaka till Velodrom och klagar, svaret jag får är "visst, vi monterade men det var du som cyklade". Vad $§∞$‰¥¢...Är det orimligt att förvänta sig att de gör rätt när de monterar en pryl?
Min rekommendation är därför att undvika både Cykloteket och Velodrom (även om de senare har fått nya ägare, Sportsson, numera). Och min fråga är, var kan man få kompetent och trevlig cykelservice i Stockholm?