Ibland ser jag mig själv som en nästan utdöd dinasaur…
För mig är fjällen – just fjällen. Väder och vind påverkar, egen sjukdom och andras sjukdom påverkar, om motorn inte startar påverkar, om båten gått sönder i stormen påverkar, om någon har baksmälla just den dagen jag skall åka båt påverkar, när båten är full kör båten eftersom ingen mer får plats i båten, är båtföraren full kör inte båten, och om den kör så åker jag inte med i alla fall – och allt detta är just – fjällen, i alla fall för mig. Vänta det oväntade. Om det oväntade inte inträffar, bli positivt förvånad.
När jag var aktiv i fjällen fanns inga tidtabeller. ”Det går en båt kanske på eftermiddagen” bra, då ser jag till att vara där senast klockan 12 – och förväntar mig att båten kanske inte går just den dagen, den kan lika gärna gå nästa dag. Det är den charm jag upplever i fjällen, kanske en av de saker som lockar mig dit.
Tanken har inte ens kommit för mig att jag skulle klaga på det.
Ett av mina värsta minnen från fjällen var när jag gick med en grupp turister. Vi skulle åka båt längs en sjö. Motorn startade inte. Det tog 2 timmar att reparera motorn. Några av turisterna blev upprörda och sa att ”nu blir vi ju försenade” – jag upplevde det som ett misslyckande. Jag hade inte kunnat förmedla lugn och harmoni till dessa personer.
Thomas