Varmt om händerna!

du kanske som jag har läst senaste Ocean Paddler - Lomo har ett ar nya paddelhandskar som lät lovande. Har själv aldrig kommit överens med neoprenhandskar, får ingen känsla för paddeln.

Deras nya har neopren på sidor och handrygg och nåt nytt material på insidan som påstods ge en "nästan som bara händer känsla". Och som sagt, låter ju lovande.

du kanske som jag har läst senaste Ocean Paddler - Lomo har ett ar nya paddelhandskar som lät lovande. Har själv aldrig kommit överens med neoprenhandskar, får ingen känsla för paddeln.

Deras nya har neopren på sidor och handrygg och nåt nytt material på insidan som påstods ge en "nästan som bara händer känsla". Och som sagt, låter ju lovande.

"Clas-i-sjön" har ett par arbetshandskar med neopren på utsidan och ett "vattentåligt" material inne i handen. Lite osäker på hur en söm hamnar men annars ser de bra ut för höst och vår.

Yllevantar med diskhandskar utanpå

Ställde frågan till rollningsgänget sedan jag rollat med poogies i 3 plusgrader och frös så inih-e efteråt om händerna. Resten av kroppen klarade sig bra med lämpliga kläder. En av de erfarna rävarna rekommenderade yllevantar med diskhandskar ovanpå. Ska testa detta eftersom jag inte gillar klumpiga neoprenvantar.

Senast ändrad:
Ställde frågan till rollningsgänget sedan jag rollat med poogies i 3 plusgrader och frös så inih-e efteråt om händerna. Resten av kroppen klarade sig bra med lämpliga kläder. En av de erfarna rävarna rekommenderade yllevantar med diskhandskar ovanpå. Ska testa detta eftersom jag inte gillar klumpiga neoprenvantar.

Du får jättegärna återkomma när du testat ;)

/Janne

tumvantar

Köpte ett par windsurfarhandskar av tumvantemodell idag .
Efter att ha provat ett par fingerhandskar med neopren på ovansidan och något tunnare material i handflatan inköpta på Biltema, insåg jag att det faktiskt var varmare utan några handskar alls när vattentemperaturen var högre än luften .Dock tror jag att de kan funka bra fram i vår då de var mycket smidiga att paddla med ,om än kalla.Då jag efter att ha gjort mig fullständigt beroende av grönlandspaddel(Tack Björn!)och inte kan använda poogisar så tänkte jag prova en windsurfarvante med förböjda fingrar .Har varit ute och provat dem idag och måste säga att det var det bästa jag provat hittils.Enda nackdelen är nog att det är lite svårare att få på kapellet med vantarna på.Sen återstår det att se om de kommer att hålla för slitaget av paddeln i tumgreppet då de ju i första hand är avsedda för att hålla tummen på ovansidan av bommen /paddeln.Men frysa det är helt uteslutet då rörligheten av fingrarna inne i vanten var helt oslagbar.Rekomenderas verkligen för grönlandspaddel alltså! Även glidande tag med stormpaddel fungerade mycket bra.

Hälsningar från en som blivit helt frälst på GP paddling ,samt dårförklarad av övrig släkt och vänner.
Anders

Har nu fått testat Yak Open Palm å tyvärr så tyckte jag inte om dom! Fingrarna kändes väl "låsta" i tummevanten jag är ju van att kunna röra fingrarna lite i poggisarna eller i mina supertunna neoprenhandskar(som tyvärr inte värmer så mkt)
Så det jag tycker funkar bäst för mig är bara poggisar! Brukar använda Paddlers å är det mkt kallt så använder jag Orust Kajaks neoprenpoggis! Vid fikatstoppen nu på vintern har jag med mig ett par varma HH tummevantar! Sen gäller det ju att inte hamna i vattnet då blir kallt för händerna ;)

/Janne

Senast ändrad:
Hamna i vattnet !

Ja att hamna i vattnet med vantarna var inget problem .Hur varma som helst .Min paddling med Huntern och våtdräkt har liksom mera handlat om att vara i vattnet hela tiden .Grymt roligt ! Kanske därför man blivit dårförklarad.Har faktiskt funderat på att tillverka en skylt att sätta upp vid strandkanten vid badplatsen när man rolltränar där det står: NEJ !DET ÄR INTE KALLT! för det måste ju vara den absolut vanligaste frågan man får nu på vintern.
Anders

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg