Varmt om händerna!

Använder oftast bara poggisar på vintern! Men häromdan när det var extra kallt skulle jag även sätta på mig mina tunna neoprenhandskar under mina poggisar! Men det blev väl trångt å tyckte jag frös ännu mer då oxå!
Har börjat fundera på ett par Yak open palm(3mm neopren tummevantar öppna i handflatan)
Nån som har nåt positivt/negativt att säga om dom! Känsla,värme mm

/Janne

Detta är intressant, jag har under den senaste tiden funderat på att skaffa ett par paddelhandskar för att ha när jag isklättrar.

Jag söker ett par fingerhandskar med bra grepp och vattentäta, jag har titta lite på olika neoprehandskar. Har ni som paddlar vintertid något tips på varma fingerhandskar?

MVh Felix

Detta är intressant, jag har under den senaste tiden funderat på att skaffa ett par paddelhandskar för att ha när jag isklättrar.

Jag söker ett par fingerhandskar med bra grepp och vattentäta, jag har titta lite på olika neoprehandskar. Har ni som paddlar vintertid något tips på varma fingerhandskar?

MVh Felix

Jag använder ett par tunna(2,5mm) neoprenhandskar från Gul med förböjda fingrar har oxå ett par från Crewsaver Superstrech Glove(3mm) båda funkar för mig(paddling) Men som sagt vill ha nåt lite värmare alternativ ibland!

/Janne

Har själv provat olika typer av handskar, men tycker det fungerar riktigt dåligt (tar bort känslan allt för mycket och gör dessutom bara så jag fryser).

Har du provat fodrade poggisar? Är dina poggisar riktigt täta på sidorna så det inte kommer in vatten?

Har själv provat olika typer av handskar, men tycker det fungerar riktigt dåligt (tar bort känslan allt för mycket och gör dessutom bara så jag fryser).

Har du provat fodrade poggisar? Är dina poggisar riktigt täta på sidorna så det inte kommer in vatten?

Använder Paddlers poggisar tycker dom är helt ok! Dom är täta å bra består delvis av neopren!
Gillar inte heller handskar, men dom är bra om du hamnar i vattnet där värmer poggisarna dåligt :)
Men som sagt är mkt nyfiken testa Yak open palm, tror dom är varma å att man har lite känsla, då man har direkt kontakt med skaftet!

/Janne

Paddlade först med skidhandskar som tålde hyfsat att bli blöta. Gick sen över till neopren. Tyckte några poogisar jag provade var rätt dåliga. Skaffade sedan ett par poogisar med lite fleecefoder och lärde mig gilla dem. De räcker i princip i alla väder.

Har dock senare kommit att inse att poogisar är värdelösa om man plurrar, och att man förstås aldrig i förväg vet den dan man kanske ändå verkligen plurrar... Alltså är det nog neoprenfingervantar som gäller. Har sett att även Reed har handskar med öppen handflata, men inser inte riktigt vitsen - och tror att de är sämre vid plurrning.

Fast 2,5 resp 3 mm är väl rätt tjock neopren...?

Jag fryser aldrig om händerna om jag är tillräckligt varm om resten av kroppen, tror jag. Kör med tunna neopren i rymliga poogisar, tills du fått upp ångan sen kör du vidare med de tunna neopren du har? (Du får dra av 7 sekunder på miltiden för handskbytet.)

Nu är jag inte vinterpaddlare så jag kanske inte skulle uttala mig ;-)

Har ett par förböjda 5-fingers neopren (Artistic 2 mm) och de fungerar jättebra på vår och höst när vattentempen kryper ner. Har också ett par fleecefodrade poggisar som jag inte är speciellt förtjust i. Precis som Mezzner säger så är de borta om man skulle plurra och då försvinner greppet i fingrarna snabbt...

Tills isen la sig på Mälaren använde jag en kombination av tunna (1mm) neoprenhandskar från Langer och korta poggisar av märket Padler. Det fungerar alldeles utmärkt och håller mig lagom varm. Poggisarna är dessutom så öppna att man slipper allt krångel att få på dem.

De tunna neoprenhandskarna är väldigt smidiga och går inte att jämföra med "klumpiga" handskar i 3 mm tjocklek (jag har säkert 8-10 olika varianter av neoprenhandskar och har därmed skaplig erfarenhet)

Skulle man bara vilja ha poggisar så är min erfarenhet att de med tjock neopren och som är täta blir alldeles för varma. Svetten rinner om händerna efter ett tag.

Dessutom instämmer jag med Mezzner och Erik om att det känns tryggt med neoprenhandskar. Den som tvivlar kan stoppa ned händerna i vattnet i 5 minuter och sen testa hur mycket nyttigt de kan utföra med dem....

Jo, Stuvarn verkar väl också förstått detta med att man inte ska bada utan handskar på vintern... Men de där 1 mm tjocka handskarna, var hittar man dem?
Dykargrejer?

De finns nästan överallt :)
T.ex. på addnature.
Vet inte om det är samma som den här (langerhandsken längst upp), som jag har? Själv får jag kombinera med pogiesar när det är under nollan - funkar inte så bra med grönlandspaddel, dock... Får väl skaffa ett jobb så att jag har råd att köpa ett par varmare trefingervantar istället...;)

De finns nästan överallt :)
T.ex. på addnature.
Vet inte om det är samma som den här (langerhandsken längst upp), som jag har? Själv får jag kombinera med pogiesar när det är under nollan - funkar inte så bra med grönlandspaddel, dock... Får väl skaffa ett jobb så att jag har råd att köpa ett par varmare trefingervantar istället...;)

Är dom verkligen så tunna som 1mm? Har som du ett flertal neoprenhandskar(5st) den tunnaste är 2,5mm sen 3,0mm där går gränsen för paddelkänslan har oxå ett par på 3,5mm å dom är för tjocka! Men har oxå märkt när jag använder mina neoprenhandskar så börjar jag frysa efter ett tag när dom blivit blöta! Men i mina poggisar håller jag värmen mkt bättre så länge jag paddlar, så jag tror det är luften i poggisarna som är det positiva!
Brukar paddla barhänt ner till nollan(0gr) Bara poggisar räcker till ca -7gr! Det är sen jag har lite problem!
Det är därför jag är lite nyfiken på Yak open palm! Tror för att det är tummevantar att dom är varma! Å för att dom har en öppning i handflatan så tappar man inte paddelkänslan helt! Å det måste vara bättre att hamna i vattnet med dom än helt utan,inbillar jag mig i alla fall?
Har ingen i hela Sverige använt Yak open palm???

Mkt tacksam för svar!

/Janne

Senast ändrad:
Är dom verkligen så tunna som 1mm? Har som du ett flertal neoprenhandskar(5st) den tunnaste är 2,5mm sen 3,0mm där går gränsen för paddelkänslan har oxå ett par på 3,5mm å dom är för tjocka! Men har oxå märkt när jag använder mina neoprenhandskar så börjar jag frysa efter ett tag när dom blivit blöta! Men i mina poggisar håller jag värmen mkt bättre så länge jag paddlar, så jag tror det är luften i poggisarna som är det positiva!
Brukar paddla barhänt ner till nollan(0gr) Bara poggisar räcker till ca -7gr! Det är sen jag har lite problem!
Det är därför jag är lite nyfiken på Yak open palm! Tror för att det är tummevantar att dom är varma! Å för att dom har en öppning i handflatan så tappar man inte paddelkänslan helt! Å det måste vara bättre att hamna i vattnet med dom än helt utan,inbillar jag mig i alla fall?
Har ingen i hela Sverige använt Yak open palm???

Mkt tacksam för svar!

/Janne

Jo givetvis har jag det!

Tycker att dom funkar bra, använde dom förra vintern under Padlers korta pogie. I år har dom än så länge legat i flytvästen (eftersom mina korta pogisar (?) brann upp). Kompinationen kort öppen handske och open palm vantar tycker jag är bäst och mest flexibel.
/Erik

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg