Varmaste understället vid lågtempoaktivitet?

Dunshorts och dunväst hade nog varit toppen! Tack för tipset!

Kallglipor är av ondo! Omlottvarianten på buff och mössa är ett måste liksom ärmslut och handskar. För att inte tala om midja!

Tår har jag redan förfrusit några på vardera fot. Sonen blev förfärad när jag tog av mig pjäxor och sockar och han fick syn på ”tre Bregott-klumpar” till tår (ljusgula). Har funderat på elvärmesulor ifall barnen vill åka mer skidor i framtiden…

2CBAD8B7-649F-4673-B4CB-59680481EF8C.jpeg
 
Kosta på barnen lite skidskola med annan skidlärare än du själv också, dels är de lärarna duktiga på att lära ut/leka fram skdiåkning och dels får du lite tid för egen åkning och få upp värmen. Glädjande kan jag säga att barn lär sig snabbt och meningen som står på barn-västarna på Idrefjäll kan stämma i många fall: "Nästa år åker jag ifrån dig" eller något i den stilen.

En sak som nog ingen nämt är goggles, men det antar jag att du har, det värmer mot vind mot ögonen och pannan och se till att din hjälm (eller mössa) inte glipar mot deras överkant.

Din kläder är ganska varma så du får nog addera mer för mer värme, inte byta ut. ett lager 2 ytterligare eller ett alger 4 för mer värme.

/Patrik
 
Kosta på barnen lite skidskola med annan skidlärare än du själv också, dels är de lärarna duktiga på att lära ut/leka fram skdiåkning och dels får du lite tid för egen åkning och få upp värmen.

En sak som nog ingen nämt är goggles, men det antar jag att du har, det värmer mot vind mot ögonen och pannan och se till att din hjälm (eller mössa) inte glipar mot deras överkant.

Din kläder är ganska varma så du får nog addera mer för mer värme, inte byta ut. ett lager 2 ytterligare eller ett alger 4 för mer värme.

/Patrik

Hej och tack för tipsen. Både jag och mina barn är rätt så envisa vilket ibland inte är en bra kombination. De fick därför skidlektioner en timme per dag med egen lärare, i vårt fall klart värt pengarna! Andrum för alla… Skidglasögon har vi och tillsammans med buff var dt bara läppar och näsa som syntes 😆

91528BE4-D97E-463C-9795-C6602C6647A6.jpeg

Jag tolkar dotterns kroppsspråk att det här är något hon vill fortsätta med 😍 Nu ska bara jag hitta rätt klädnivå…
 
Underbar bild.

Förutom det som redan sagts kan jag lägga till att jag vid riktigt kall temperatur brukar använda en tunnare syntetisolerad jacka som mellanlager. Krävs förstås en rymlig skaljacka så inte isoleringen trycks ihop. Varma vinterkängor, typ Sorel är också viktigt för att inte börja frysa när man står still.

//Rickard//
 
Självklart blir det varmare med Woolpower byxa 400 och tröja 600, däremot så föreslår jag att du utan på det du har idag fyller på med en tunnare dun/syntetjacka ytterst samt tumvantar med lovikavande (riktiga), fötterna brukar vara ett problem och i pjäxor är min erfarenhet att det är pjäxvärmare som fungerar bäst, finns även neoprenöverdag som fungerar hyfsat. Fyller du halsen med tjockare buff/halsduk borde du vara hemma så länge du törs ha barnen ute i kylan :)
Ha de gott
 
Hade samma problem som dig.
Som någon tidigare skrev.... tunna dun shorts och tunn dunväst blev lösningen för mig. Värmer ut i kroppen. OM du skulle behöva ta av dig t ex västen, så tar den otroligt lite plats i ryggsäcken.
//L-O
 
Hej och tack för tipsen. Både jag och mina barn är rätt så envisa vilket ibland inte är en bra kombination. De fick därför skidlektioner en timme per dag med egen lärare, i vårt fall klart värt pengarna! Andrum för alla… Skidglasögon har vi och tillsammans med buff var dt bara läppar och näsa som syntes 😆

Visa bilaga 37963
Jag tolkar dotterns kroppsspråk att det här är något hon vill fortsätta med 😍 Nu ska bara jag hitta rätt klädnivå…
Vad kul att ni provar på utförsåkning, vi provade när barnen var små och har fått fortsätta, till mannens stora förtret :LOL:
Om du är ute efter dunshorts, kan jag rekommenderas dessa som jag använt flitligt vid kallt väder, då jag alltid fryser om låren. Perfekta på höstfjället också, senast när vi hade snö i september.
Brukar ha en balaklava som ger ökad värme jmf med buff och är oftast smidigare att få att sitta på plats jmf mössa.
Jag har använt denna balaklava i merinoull, till både mig och barnen, när det är så kallt eller mycket blåst.
 
Vad kul att ni provar på utförsåkning, vi provade när barnen var små och har fått fortsätta, till mannens stora förtret :LOL:
Om du är ute efter dunshorts, kan jag rekommenderas dessa som jag använt flitligt vid kallt väder, då jag alltid fryser om låren. Perfekta på höstfjället också, senast när vi hade snö i september.
Brukar ha en balaklava som ger ökad värme jmf med buff och är oftast smidigare att få att sitta på plats jmf mössa.
Jag har använt denna balaklava i merinoull, till både mig och barnen, när det är så kallt eller mycket blåst.
Kan man ha dunshorts under skalbyxan? Hur lös måste skalbyxan vara i så fall?
 
Jag har inga problem att få in ett par dunshorts under mina Norröna Lofoten (eller tidigare Peak Performance R&D) skalbyxor.

Allt beror på hur stor du är, och vilken storlek du har på skalplagget. :)
 
Dun är ett ganska dåligt val om inte vikten eller packvolymen är avgörande.
Känsligt för fukt.
Lätt för att mögla vid förvaring.
Innehåller ofta mögel även i nya plagg.
Klumpar sig lätt.
Många blir allergiska mot dun.
Krångligt att tvätta.
Och till råga på allt DYRT, i varje fall i den kvalitet man vill använda.
Du bör inte vara svettig när du tar på dig plagget eller bli svettig när du har det på dig.

/ John
 
Min erfarenhet är att när man står stilla så blir man betydligt mer avkyld via fötterna än när man rör sig.

Fundera några sekunder på hur man gör när man sover vintertid. Tjockt liggunderlag som isolerar mot markkylan.

När jag har behövt stå still (på is, när vi i scoutkåren haft försäljning i anslutning till isbanan vi plogar) så har jag haft ett par stora kängor där jag haft extra iläggssulor utskurna av ett gammal liggunderlag. De blir tjocka, så kängorna behöver vara rejält rymliga.


När det gäller dunplagg i det här fallet tro jag inte nackdelarna som John räknar upp är så relevanta. Man står i skidbacken på dagen och kan torka dunplagget över natten. Man behöver inte knöla ner dunplaggen i en ryggsäck, vilket gör att risken för klumpning är mindre.

Under vandring är det en annan femma, men där är ju vikten och packvolymen avgörande.

Men ja, dunplagg är dyra, så "täckplagg" (med syntetisolering) funkar oftast lika bra så länge inte vikt och packvolym blir viktigare än pris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iwalkalonelyroad Varmaste mössan? Kläder 7
Mixi Världens varmaste turpjäxa?! Kläder 11
carpe.diem Varmaste på fötterna Kläder 11
Bossakungen Varmaste kängorna Kläder 15
föhl Varmaste handskarna? Kläder 14
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
josohl Nya Mithril - hur går det med fleeceförstärkningen vid annat än klättring? Kläder 0
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28
NattaZatta Tips vid skoskav (nya skor) Kläder 5
Matti. Kläder vid löpning vintertid. Kläder 12
MGMN Skor till stadsvandring (som är behagliga vid regn)? Kläder 13
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
Yonaz Kängor vid extrem kyla. Kläder 11
Nyman Varför bomull istället för syntet vid varmt väder/öken Kläder 6
Fifty Skorna blev mörka vid vaxning. Kläder 16
thureb Avgifter postorder vid EU-beställning Kläder 3
cyrX Tvättning vid vandring? Kläder 12
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
Nyman Handla inte på naturkompaniet vid sturegatan i stockholm!!!!! Kläder 9

Liknande trådar