Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om det är kallt och torrt så skulle jag föreslå ryska filtstövlar, och vid fuktigare väderlek så är Yeti ett bättre val, de finns här: http://www.skoterdelen.com/boots.htm
Jeg har prøvd mye "isfiskestøvler","hundkjørerstøvler" osv, fra mange fabrikanter,´.
Min favorit er mine barndoms kängor "Nesnalobben". http://www.nesnalobben.com/cgi-bin/butikk/nettbutikk.cgi
Polarlobben er kanskje den som gir mest hvis du står mye på sleden, den regulære Lobben er best hvis du løper mye( suppler den korte lobben med snøsokker for ekstra beskyttelse mot fukt)
Vilket skodon du än väljer så går det att förbättra.
Ett 'hett' tips: använd innersulor av kork. Jag gjorde det av 'misstag' en gång och märkte en markant skillnad. Numera tillverkar jag mina egna korksulor genom att klippa ur min 'fotprofil' från 2mm korkark. Med tre lager korksulor toppat med en vanlig innersula har jag aldrig frusit om fötterna. Detta kräver dock 1-2 nummer 'för stora' kängor så att de myckna sulorna inte gör kängan för liten. För små skor är det nästnäst värsta som finns i kallt väder.
Om det är kallt så är rejäla lappskor (bällingskor) bland det bästa som finns. De är dock inte lika optimala när kvicksilvret kryper uppåt. Ett alternativ som är litet mer allround är Jörnkängan Antifrys.
Ovanstående exempel täcker in två favoriter bland de som bor i de kallare delarna av vårt avlånga land. Det finns dock fler alternativ men ovanstående är de alternativ jag gillar bäst. Lappskorna är helt underbara att ha på sig. Det känns nästan som att sitta i TV-soffan med filttofflorna på...
Ett bra sätt att hålla fötterna lite varmare är att ta med sig en bit hyffsat tjock frigolit som man kan stå på. Det hjälper till bra att isolera mot markkylan.
Fast det är ju inte alla gånger man kan släpa med sig det, men har man möjlighet är det ett billigt och effektivt sätt.
Ett par heltäckande och fodrade damasker gör garanterat susen. Berghaus har ett par som heter Yeti och OR har exempelvis Brooks Ranger. Om du köper ofodrade kan du enkelt sy ett par fleece-innerdamasker som håller fötterna varma. Komplettera med varma sulor om dessa inte räcker.