Varmaste handskarna?

Re skinnhandske på fjället.

Såg din fråga högre upp i tråden, Mats, och tänkte kommentera eftersom jag har aldrig använt något annat än kronans dasslock på tur.

Min erfarenhet är att läderhandskar klarar sig bra så länge det är minusgrader och normala vinterförhållanden. Varma påskdagar kan handskarna bli rejält blöta om man gräver, men så länge man har torra yllevantar att komplettera med inuti så störs man inte av det. Även om lädret är fuktigt så går ju vätan inifrån och ut och inte tvärtom.

Numera använder jag den nyare varianten av dasslock (m 90) som bara har läder i greppet och runt fingertopparna. Dessa är lättare än den klassiska helvita hansken och går längre upp på armen. Dessutom torkar de fortare (de är gjorda i en tätvävd bom/pol smärting).

Men risken finns förstås att jag skulle ändra mina preferenser om jag fick tillfälle att testa Norrönas mikrofiberhandske. Den verkar klart läcker.

/Johan
 
Skinn på fjället

Att skinn inte skulle duga på fjället skulle nog förvåna och säkert också förfära flertalet av de människor som i århundraden, vissa menar årtusenden, levt och verkat i våra fjäll. Jag tänker framförallt på samerna.
Om man dessutom ser till hur naturen löst problemet med kyla finner jag att skinn verkar vara högfrekvent förekommande.

mvh Patrik Arvidsson, har bott i Umeå!
 
Trelagersvariant

Om vi nu skall prata riktigt varma vantar då använder jag ett par Hestra Kropp skalvantar, med ett par nålbundndna yllevantar (nålbindning är bättre än stickat men finns ej att köpa, så det är bara att göra själv ;-) och underst ett par tunna torghanskar i ull om man måste pilla med något.

Fleece innervanten till kropp handsken använder jag nästan aldrig.

Den här kombinationen med skalvantar, ullvantar och fungerar för nästan allt!

Lite kallt och rör mig mycket (skall andas bra) bara ullvantar, i tältet bara torgvantarna och gräver bivack bara goretexen.

Men åker jag skidor i pist tar jag mina fodrade berghaus 5-fingers handskar. Smidigare, kan pilla med bindning osv. Men måste torkas ordentligt på kvällen.

Sen är det ju bra med ett par tunna vindstoppervantar när man åker längdskidor, ett par tunna yllevantar när man skall fotografera och ett par neoprenhandskar när man kryper i grottor...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Varmaste understället vid lågtempoaktivitet? Kläder 24
iwalkalonelyroad Varmaste mössan? Kläder 7
Mixi Världens varmaste turpjäxa?! Kläder 11
carpe.diem Varmaste på fötterna Kläder 11
Bossakungen Varmaste kängorna Kläder 15

Liknande trådar