Alltså, det här med att ull isolerar trots att det är blött.
Fleece och fiberpäls är ju "plast" (de tillverkas ju av PET-flaskor), plast suger inte åt sig vatten. Fleece binder mindre än 1% av sin egen vikt.
Det togs fram för att vara "bättre än ull". Och skaparen valde att inte ta patent på det så att det skulle få stor spridning.
Polartec glömde söka patent på fleece, tro inte dom gav inte bort miljarder kronor frivilligt
(GPS å andra sidan fick man inte patentera)
För att ett tyg ska "värma" (dvs isolera, dvs leda bort värme så långsamt som möjligt) när det är blött så handlar det inte om att ett material inte ska suga upp vatten, snarare tvärt om, det ska suga upp vatten (som är en ganska bra ledare av värme) så vattnet inte ligger mellan fibrerna och ersätter luften i tyget, eftersom luften är det som isolerar.
Anledningen att ull kan isolera bra när det är fuktigt beror på dom ihåliga fibrerna där fukten sugs in och transporteras i fibrerna istället för att vattnet ligger utanför och mellan fibrerna så tyger känns blött, och kallt. En siffra jag har sett är att ull kan absorbera upp till 35% av sin torrvikt innan det känns blött, därefter isolerar det lika dåligt som allting annat.
Hurvida det finns syntet med samma egenskaper vet jag inte.
Man ska ju inte tro att vattnets termodynamiska egenskaper förändras beroende på vilket tyg det blöter ner..
Edit: Förbereder mig på en storm! *tar fram popcorn*