Varma tår !!!!

Hej.

Knallade Fjällräven Classic 2008 och hade inga problem med skavsår, dock så fick jag väldigt varma undersidor på stortårna ( blev dock aldrig skavså, utan hela tiden varma, så det sved )

Tejpade tårna men det hjälpte föga :-( skall dock iväg nästa år också och knalla Fjällräven, ( vet inte varför, men varför inte )

Så här i efterhand så känns det som tårna sover när man tar på dem, masserar lite så är OK igen en liten stund.

Vad kan detta bero på ? Finns moteld ....

Nu är jag ganska osäker eftersom jag inte träffat på detta själv, men varma tår på det sättet Du beskriver måste väl betyda att de helt enkelt glider fram och tillbaka eller rör sig i skorna?

I så fall, prova dubbla sockor? Sula?
Att de "somnar" tyder ju tvärt emot på att de kanske har det för trångt?!

/Peter

Körde med 2st strumpor ( alltid torra ) 1st tunn och 1st lite tjockare Ull strumpa.
Hade även en SuperFEET sula i kängorna.

"Sover" är ju bara nu när man inte är ute och går och tårna inte längre blir ansträngda.
När man vandrade så "bara" sved det under tårna, men ingen som helst antydan till blåsor eller dyl. under tårna.

Det kanske kan bero på att jag har lite förhårdningar under stortårna !!!

Tryck...

Det kan vara så att du haft ett tryck mot undersidan eller insidan av trampdynan under stortån, det kan bli en tryckskada mot nerven som går ut i tåspetsen. Då blir det en domningskänsla i tån, ibland kan det kännas "konstigt" när man stryker fingret mot huden. En värmekänsla utan synliga tecken på rodnad kan också vara ett tecken på nervpåverkan. Det kan alltså vara för hårt knutna skor eller skor som inte passar riktigt som är förklaringen.

Det bästa är att a en bra tillpassad känga och välvårdade fötter. Sen så gäller det även att se till att sockarn inte är för trånga, kmpisen hade stora problem med det under sommarens vandring.
Sen är det inte alltid tejpning är bra, tejpning kan ge skavsår och blåsor kan bildas under tejpen.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg