Varma, men smidiga handskar?

Handledsvärmare, bitar av yllestrumpskaft är en viktig persedel som glömts bort till skydd mot kylan, likaså ryggvärmaren över njurarna. Sk handvärmare i rockfickorna är mycket gosiga när man måste stå till i kylan.
go tur
 
Handledsvärmare, bitar av yllestrumpskaft är en viktig persedel som glömts bort till skydd mot kylan, likaså ryggvärmaren över njurarna. Sk handvärmare i rockfickorna är mycket gosiga när man måste stå till i kylan.
go tur

Så är det, spelar ingen roll hur tjocka vantarna är om blodet kyls ner där det går som ytligast.
 
Kameramuff..?

Du verkar vara väl rustad när det gäller handskar och vantar...
En variant är kanske att sy en isolerad muff som passar över kamerans baksida och reglage. Dvs när du ska fotografera sticker du in händerna i muffen som t ex är fodrad med fiberpäls.

...förutsätter att du kan reglera kameran med känseln och visuell återkoppling i sökaren.

Har sett ngt liknande en gång som regn-, väderskydd för en kamera. Finns också liknande utvecklat för militära vapensystem.

...med lite händighet borde det t om gå att kombinera med en handvärmare där inne :)...

//J
 
Vad du har på

huvudet och hur du skyddar ansiktet betyder mer än hur du paketerar händerna för avkylningen. Varm mat och dryck isolering från marken lä och ingen fukt i kläder också viktigt. Håll igång kroppen.

Thure
 
Jag har ett par såna här handskar:
http://hestragloves.com/sv/gloves/outdoor/tactility-glove/

Tycker att de är väldigt bra till mina användningsområden, mestadels cykling, skidåkning o sånt där man rör sig mer. Men de sitter väldigt bra o är smidiga o hyfsat varma. Kan vara nåt att titta närmare på, de brukar inte vara helt lätta att hitta i butik men nu är det ju säsong för vantar så det kanske är lättare nu.

Annars är ju långa handledsvärmare o nåt på kameran ett bra alternativ också.
 
Fjärrutlösare...

Ett hjälpmedel är en fjärrutlösare, nu vet jag inte vilket system du jobbar med, men dom stora kameramärkena har diverse fjärrutlösare, antagligen med eller utan kabel (wifi).

Denna metod använder jag själv på passen, kameran på stativ och valda inställningar är klara, zoomning/skärpan funkar med handskar och resten sköter man med fjärrutlösaren (kan styra autofockusen oxå) som man kan ha i fickan eller i en värmepåse som man har handen i, mycket praktiskt!

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Handledsvärmare, bitar av yllestrumpskaft är en viktig persedel som glömts bort till skydd mot kylan, likaså ryggvärmaren över njurarna. Sk handvärmare i rockfickorna är mycket gosiga när man måste stå till i kylan.
go tur

En variant är förlängda ärmar på vinterfodrad jacka/overall, så att jackans muddar alltid täcker själva handleden - oavsett hur mycket du sträcker och tänjer på armarna.

På min mätaroverall har jag förlängt ärmarna ca 20 cm och klarar en mätdag ner till 5-10 minusgrader med tunna vindtäta längdskidhandskar. Tjockare handskar funkar ej ihop med min kontrollenhet. YMMV
/Niklas
 
Svår kombination

Att både ha smidiga och varma vantar skulle jag vilja uttrycka är motsatser. Det handlar om beteende och att anpassa. Jag har dålig cirkulation och är kall om händerna. Vintertid använder som första lager samma som millitären använder:

http://www.ejendals.se/1198.php?135...=getProducts,pageid=1198,itemgroup=,selection[]=121,top=114,pagingpage=1

Denna är lämpligt tjock och tunnt fodrad så att den ger ett visst skydd mot kyla. Samtidigt är den tillräckligt tunn för att vara smidig. Jag upplever också att den torkar fort om den blir fuktig och att den släpper ut fukten från handen vid ansträngning. Vax innersidan av handen så håller de bra mot väta.

Är det varmare och man rör sig kan denna räcka. Är det kallt så använder jag skalvante i skinn (försvarasmaktens) eller Hestras tunna i syntet. Under skalvanten använder jag olika tjocka yllevantar beroende på kyla. När jag behöver finmotoriken enbart första lagrets handskar. Jag upplever att ejendals Tegera 117 fungerar väldigt bra för småpyssel, det handlar också om att lära sig använda handske istället för barhänt.

Blåser det fungerar det väldigt bra med Tegera 117 och enbart skalvanten på. Att handsken har handledrem underlättar på/av.

Lycka till!
 

Liknande trådar