Jag är inte lika övertygad om torgvantarnas förträfflighet. Använder dessa vid pimpling (det är omöjligt att kroka av och agna om med någon sorts riktiga vantar), och jag fryser direkt om fingertopparna när de tar i kall metall, plast eller trä. Problemet är att när jag väl börjat frysa om fingertopparna, är det tji lögn att få upp värmen i dem igen. Jag tror i o f s att jag har någon sorts Raynauds fenomen, dvs att cirkulationen till händerna stryps omedelbart de upplever lite kyla. Smart drag av kroppen, som sparar värme, men taskigt för mina händer, som riskerar att ramla av på sikt. Således är nog torgvantar bra för de flesta, men inte för dem med riktigt kalla händer.
Om man är riktigt köldkänslig, rekommenderar jag att ha heltäckande tunna fingervantar innerst. De kan vara nästan hur tunna som helst, bara huden slipper direktkontakt med kalla ytor. Sedan fort på med skalhandskarna igen, som kan fyllas med allehanda isolering. Skalhandskar finns hur dyra som helst, själv kör jag denna relativt billiga modell, 339:- på Northstar, med en tjock syntetvante inuti. Direkt på händerna har jag antingen Extremities Thinny gloves, eller ännu billigare syntetfingervantar från H&M (20:-/par). Har inte märkt någon skillnad mot mina gamla tusenkronors Hestra, som dessutom var klumpigare, spec i kyla när de stelnade.
[EDIT=länken spökade]
[Ändrat av Strykarräven 2005-11-23 kl 15:41]
Om man är riktigt köldkänslig, rekommenderar jag att ha heltäckande tunna fingervantar innerst. De kan vara nästan hur tunna som helst, bara huden slipper direktkontakt med kalla ytor. Sedan fort på med skalhandskarna igen, som kan fyllas med allehanda isolering. Skalhandskar finns hur dyra som helst, själv kör jag denna relativt billiga modell, 339:- på Northstar, med en tjock syntetvante inuti. Direkt på händerna har jag antingen Extremities Thinny gloves, eller ännu billigare syntetfingervantar från H&M (20:-/par). Har inte märkt någon skillnad mot mina gamla tusenkronors Hestra, som dessutom var klumpigare, spec i kyla när de stelnade.
[EDIT=länken spökade]
[Ändrat av Strykarräven 2005-11-23 kl 15:41]