Varma handskar?

Jag är inte lika övertygad om torgvantarnas förträfflighet. Använder dessa vid pimpling (det är omöjligt att kroka av och agna om med någon sorts riktiga vantar), och jag fryser direkt om fingertopparna när de tar i kall metall, plast eller trä. Problemet är att när jag väl börjat frysa om fingertopparna, är det tji lögn att få upp värmen i dem igen. Jag tror i o f s att jag har någon sorts Raynauds fenomen, dvs att cirkulationen till händerna stryps omedelbart de upplever lite kyla. Smart drag av kroppen, som sparar värme, men taskigt för mina händer, som riskerar att ramla av på sikt. Således är nog torgvantar bra för de flesta, men inte för dem med riktigt kalla händer.

Om man är riktigt köldkänslig, rekommenderar jag att ha heltäckande tunna fingervantar innerst. De kan vara nästan hur tunna som helst, bara huden slipper direktkontakt med kalla ytor. Sedan fort på med skalhandskarna igen, som kan fyllas med allehanda isolering. Skalhandskar finns hur dyra som helst, själv kör jag denna relativt billiga modell, 339:- på Northstar, med en tjock syntetvante inuti. Direkt på händerna har jag antingen Extremities Thinny gloves, eller ännu billigare syntetfingervantar från H&M (20:-/par). Har inte märkt någon skillnad mot mina gamla tusenkronors Hestra, som dessutom var klumpigare, spec i kyla när de stelnade.
[EDIT=länken spökade]
[Ändrat av Strykarräven 2005-11-23 kl 15:41]

Resten av kroppen

För att arbeta med bara händer i kyla utan att kroppen stänger av fingrarna så gäller det att ha massor av överskottsvärme i kroppen. Så en rejäl pälsmössa, dunjacka, tjocka byxor, Sorelkängor och mätt mage är ett bra recept på varma fingrar. Dunväst är kass för fingrarna, då har blodet redan blivit kallt när det kommer fram. Om du är frusen av dig så kan du pälsa på dig väldigt mycket utan att bli för varm. Jag lovar dig att om du är på gränsen till att vara för varm i resten av kroppen så funkar bara händer i många minusgrader.

...(för att få igång händerna igen)...

Detta är ett välkännt problem som nästan alla lider av i någon utsträckning, kontakt med kalla ytor - blodkärlen drar ihop sig. Det finns förutom det vanliga knepet (att värma dem innan nerverna börjat bli sega också (när de blir fumliga oftast) och kroppen inte registrera att händerna för värme lika lätt/snabbt itsället för att vänta tills det gått lite för långt) ett annat som formligen pressar ut blod i kärl som redan börjat dra ihop sig.

Använd det gamla seglarknepet att hålla armarna efter sidorna och lyfa handerna så långt uppåt/utåt det bara går (med handflatan neråt) och spereta så mycket med finrarna det bara går...(och som om detta inte såg fånigt ut nog så kommer nu det riktigt muppiga)...och börja pumpa upå och ner med axlarna, häldre stora kraftiga tag än många korta som man tenderar att fuska med! Detta är någonting ni kan testa nu framför datorn tom när ni sitter ner (förutsatt att inget är ivägen för händer och armar) och ni kommer genast känna hur det bokstavligt talat bultar i fingrarna av allt blod som strömmar till.

Lycka till och hoppas vi får se bilder sedan!

Hur fotar du?

Tar du en bild "då och då", som när man skidar runt i vacker natur, eller är det himla massa bilder i 10-20 minuter och sedan händer inget, som vid tävlingar.

Vid kallt väder har jag lillsportvantar under Hestra tumvantar. Det finns ett innerfoder i fleece i hestravantarna så jag kan ha tre lager i värsta fall. Det är bra då man behöver mecka med packningen någon minut eller ta några bilder (fota då och då). Lillsportvantens skinninsida gör att det är lätt att komma åt vred och knappar på kameran med vantar på. Om jag är varm i kroppen kan jag klara mig ganska länge med bara lillsport. Ha med extra innervantar så du kan byta om du blir blöt.
Står du still länge när du fotar kan man stå på frogolitblock och ha varm mössa för att vara varm om resten av kroppen.

någon skrev innan om försvarets modell, jag kör på samma. fungerar utmärkt även ner till extrema temperaturer. Jag kör på innervante modell: försvarets femfingerhandske ( klenaste handsken solo men ypperlig för innerhandske)
sedan har jag mellan tumvantevante av ull (försvarets)
och till sist försvarets yttervante, vattentät till viss mån ( inte ner i vattendrag bara) och vindtät.
glöm det där med enbart fingervantar du kommer ändå frysa efter ett tag, försvarest system har även fäst snören som någon nämnde förut, detta på grund avv att det är som sagt svårt att hitta avtryckaren med trelager vantar på sig:p
därför kan du kasta av dig vantarna men endast blotta handskarna.

men jag rekommenderar inte femfingerhandsken efter som den lätt blir kall. North face har bra lösningar så vitt jag vet, men kom ihåg flerlagerprincipen!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Brune Torka fodrade GoreTex handskar Kläder 14
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Mr. T Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg