WM Antelope SMF är mitt förslag. Den bör palla för -12, komforttemperaturen är angiven till -15. Vikten ligger på 1105 g för normalstorleken, 1160 g för den långa.
http://www.getout.se/item.asp?katid=141&item=4184
Vilken storlek skall man ha när man är 183 cm? Ja, visst resonerar amerikanarna lite konstigt när de gör sovsäckar för personer upp till 6' (182,88 cm). En normallång svensk man vet aldrig vilken storlek han skall välja. Själv är jag 182 cm, och har en normallång säck från WM och en extralång. I den normallånga tänker man inte på längden förrän det blir riktigt kallt och man måste stänga åt huvan ordentligt. Då ligger mina fötter emot bottnen när jag ligger raklång. Jag har aldrig haft några problem med det, men det kan kännas lite trångt.
Hos Antelope SMF skiljer det ju bara 55 g mellan storlekarna, så jag skulle jag nog välja den längre om jag är tveksam.
Testa att ha huvudet utanför sovsäcken. Dock ordentligt täckt med tjock balaklava, mössa och kanske huvan på dunjackan. Gärna med något tjock kring halsen också. Stäng sedan till sovsäcken ordentligt kring halsen så ingen luft kommer ut. Jag har hållit värmen bättre på det sättet än genom att ha ett andningshål i sovsäcken som varmluften kan smita ut genom. Dessutom så hamnar en hel del av kondensen i andningsluften utanpå sovsäcken i stället för inuti. Jag får dessutom en betydligt mindre klaustrofobisk känsla.