Varm och vattentät filt

Köp ett billigt och lätt täcke på närmsta Jysk/Ikea/Hemtex e.dyl, och sy ett fodral till i vattentät väv. Enjoy!

Låter som en ganska bra ide eftersom det inte verkar finnas något "färdigt" som jag är på jakt efter (som passar min plånbok). Får väl åka omkring lite i såna affärer och spana lite.

Tack för råden allihopa =)

Borde inte en filt fungera om man tar på sig lite extra kläder?
Filtens uppgift blir då i första hand att förhindra värmen som kroppen avger att vandra iväg från kroppen. Tänker jag fel, eller?

picknickfilt med plastad undersida

Jag köpte en på biltema.
"Picknickpläd av fleece
Baksidans PVC-plastskikt gör att markens väta inte tränger igenom. Tar liten plats hoprullad. Mått: 175 x 135 cm."

Den verkar ha gått upp i pris, nu kostar den 64.90kr. Tror inte jag gav så "mycket".
Den är billig, vattentät och ganska lätt. Men inte särskilt varm...

Följer du beskrivningen på anders Js sida eller i Beyond Backpacking, köper en syntetstyvbit och lite 4-5cm dracronvadd och bygg din egen, väst-Quilt. Billigt två grejor i en och fungerar.
//J

Använde en sån filt som Emmma nämner 7-9september när jag sov ombord på ett vikingaskepp. Skeppet var "påtältat", m en natt-temp. på 10-13 grader. Sov på termarest, försvarets yllefilt o min gamla sovsäck, men frös ändå, drog då över mig en sån här picknickfilt o det blev en enorm skillnad! Har aldrig sovit m bara pickickfilten, men enl. lager på lager-principen, kanske det är bra att fodra den m en fleecefilt utan plast. Ett problem var dock att min picknick filt var rätt styv o gled av sovsäcken, hittade sen en på överskottsbolaget (ca 70kr) som var betydligt smidigare o borde "sluta till" bättre, samt tar mkt mindre plats.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg