Svar till Bengt-Olof !!
Hej igen !! Vill börja med att tacka för en seriös debatt med dig, dessa är alltid givande.
Att du inte har "lust" att ge dig ut på vargjakt, får man väl i det närmaste se som effekt av effektiv lagmoral, då detta inte ska styras av lust, utan av avhållsamhet från brott. Att skjuta varg som är ett hotat, sällsynt och värdefullt vilt, betraktas normalt som grovt jaktbrott, med fängelse 2 år, i straffskalan.
Hur jag själv skulle reagera om min hund blev attackerad ?? en hypotetisk fråga som bara envar kan svara på. Man behandlar fortfarande frågan om huruvida det ska bli någon form av kontrollerad skyddsjakt på vargen. Det skulle i såfall innebära att man skulle få ett lagstöd för att skjuta en varg, som attackerar en tamhund. Som det är idag så finns det inget lagstöd för en dylik åtgärd. Men, som det är idag så är vi och andra sidan skyldiga enligt lagen om tillsyn av hundar och katter, och jaktlagenens 6§ att hålla våra hundar under tillsyn.
Vargen var en gång i tiden det mest utbredda däggdjuret i världen, näst efter människan vill säga. I stora delar av världen är vargen fortfarande väl utbredd, och lever i symbios med människan, till och med i tätbebyggda områden, utan några negativa effekter.
Ett enda känt fall finns genom tiderna där en frisk varg attackerat en människa. Det var i Indien 1996, men omständigheterna var väldigt speciella. i Sverige finns inget kännt fall.
Som jag tidigare sagt så är vargen väldigt skygg. Att det går rykten om mindre skygg varg, eller till och med aggresiv, i Sverige, avfärdar jag direkt som illvilliga rykten av de som hatar vargen. Det skulle gå emot all forskning och vargens normala beteende.
Visst är det så som du skriver, att vargen präglas av människan, det ser vi ju inte minst i djurparkerna. Och JA, det kan vara så att en orädd varg tar sig till bebyggda områden för att söka föda, så gör nästan alla djur, och kanske rovdjuren mer än andra, då avfall och kreatur kan locka. Därför är det viktigt att OM vi får en större och mer säkrad vargstamm, att Jägar-förbundet, Riksjägarna och andra jägarorganisationer, tar hänsyn till detta faktum, så att avskjutning av älg och råddjur hålles till en nivå där det gott och väl räcker till både jägare och vilda djur, då dessa tillsamans med ren, hare, vildsvin osv, är vargens huvudföda.
MVH Göran