Enstaka spårstämplar säger inte mycket.
Hur såg spårlöpan ut för övrigt ? (i förlängningen)
Hur har djuret rört sig i terrängen?
Enstaka spårstämplar säger inte mycket.
Varför undrar du?
Varför undrar du?
Jag antar att det ska föreställa vargspår.
Men enstaka tassavtryck är inte godkända som vargspår.
Man måste redogöra för hur spårlöpan går för att bedöma sannolikheten
för att det är varg.
Om vi rapporterar t ex 10 st tassavtryck på ett ställe så går inte vargspåraren
ens dit och kollar eftersom det inte går att kvalitetsäkra spåret.
Vadå "ska föreställa vargspår"? Det är vargspår.
Jag vet till och med vilka individer vi spårade, nämligen alfa-paret och minst en av årets valpar i ett revir i norra Värmland. En mycket trevlig spårning, för övrigt. Både legor och älgkadaver, höga och låga urinmarkeringar.
Jag vill påstå att jag har tillräckligt stor erfarenhet av spårning för att i detta fall med säkerhet kunna påstå att det är vargspår det handlar om.
Spåren är för övrigt också kvalitetssäkrade av länsstyrelsens personal. Nåt mer du undrar över?
Exakt vad jag undrade över.
Hade varg i omedelbar närhet av dagens jakt, inte så trevligt...
Innebär inte detta att det är förbjudet att spåra och förfölja varg och annat vilt?
Nja.... att förfölja tolkar även jag som förbjudet, däremot inte att spåra. Det går nämligen alldeles utmärkt att bakspåra
Vadå "ska föreställa vargspår"? Det är vargspår.
Jag vet till och med vilka individer vi spårade, nämligen alfa-paret och minst en av årets valpar i ett revir i norra Värmland. En mycket trevlig spårning, för övrigt. Både legor och älgkadaver, höga och låga urinmarkeringar.
Jag vill påstå att jag har tillräckligt stor erfarenhet av spårning för att i detta fall med säkerhet kunna påstå att det är vargspår det handlar om.
Spåren är för övrigt också kvalitetssäkrade av länsstyrelsens personal. Nåt mer du undrar över?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vargspårning i Värmland i mellandagarna? | Vilda djur | 5 |