Varg

min jämförelse med fjällröven var dålig.. tycker fortfarande inte att vi ska lägga pengar och kraft på vargen, känns fullständigt ointressant för mig.. har inga problem med varg eller att den finns men resurserna för att hålla liv i stammen ger inget mervärde.. lägg pengarna på äldrevården, hjärt lungfonden eller vad som helst..

Att din jämförelse var dålig är riktig, men tyvärr är jämförelser av den sorten vanliga i debatten om varg i Sverige. Det finns så mycket vargar i världen så varför ska vi hålla på och skydda våra vargar.... Det är ju inte vargen som art som är hotad utan vargen som en viktig medlem i vårt svenska ekosystem. Viktig tex för fjällräven och för älgen.

Och dina prioriteringar med äldrevård eller hjärt- och lungfonder är väl också dåliga? Är det inte bättre att satsa pengarna på barn och ungdomar och på att få folk att inte skaffa sig hjärt- och lungproblem? ;-)

Du får nog fråga jägaren...
Var det en gästjagande turist från tyskland? Dom har ju bara sett älg på bild..

Nej, det var svenska, rutinerade älgjägare. Till skillnad från dig så vet jag att det både finns kunniga och seriösa jägare såväl som helt inkompetenta, skjutgalna idioter säväl som halvblinda och halvfulla klantskallar, i den svenska jägarkåren. Du verkar ju tro att alla hör till den första kategorin.

Jag förmodar att det var et litet lag som stod utanför allt sammarbete utanför gränserna

haha.. det brukar du tro.. nä, det var ett stort jaktlag med en jävla massa tröga gubbar.. vi var ett gäng som bröt oss ur, nu är vi ett litet lag som är mycket intresserad av viltvård, yngre jägare och markägare som inte sätter trofé eller köttmängd i fokus..

Att din jämförelse var dålig är riktig, men tyvärr är jämförelser av den sorten vanliga i debatten om varg i Sverige. Det finns så mycket vargar i världen så varför ska vi hålla på och skydda våra vargar.... Det är ju inte vargen som art som är hotad utan vargen som en viktig medlem i vårt svenska ekosystem. Viktig tex för fjällräven och för älgen.

Och dina prioriteringar med äldrevård eller hjärt- och lungfonder är väl också dåliga? Är det inte bättre att satsa pengarna på barn och ungdomar och på att få folk att inte skaffa sig hjärt- och lungproblem? ;-)

läs klart vad jag skriver istället.. så slipper vi dra grejerna två gånger..

Vi åldersbestämmer alla vuxna älgar och spontant har jag för mig att den den ligger på ca 3 år.
Medelålder säger inte direkt något om sammansättningen på stammen.
Det är mycket 1 åringar som faller (kvigor och pinntjurar) och en del gamlingar.
Vilket är ok men 1 åringarna det drar ner statistiken.
Könsfördelningen är föremål för debatt, men den kan ändras från år till år.
Men det verkar inte handla om mängden tjur i förhållande kor utan om kvaliten på tjuren.
Älgkon faller inte för vilken pinntjur som helst...
Sen är frågan som man funderar på: Hur många kor klarar en prakttjur av?

Finns det inte tillräckligt med (högkvalitativa) tjurar vid kons första brunst tvingas hon ju att brunsta om. I värsta fall mer än en gång. Följden blir sent födda kalvar med taskig vinteröverlevnad, alternativt låg slaktvikt. Ingetdera är önskvärt. Kvaliteten på en tjur visar sig inte fullt ut förrän tjuren åtminstone blivit 5-6 år, vill jag påstå. Allt för få tjurar tillåts bli såpass gamla. I alla fall på många håll, men ditt jaktlag är säkerligen ett av de allra bästa och sköter älgstammen minst lika bra som vargarna i Yellowstone.

Finns det inte tillräckligt med (högkvalitativa) tjurar vid kons första brunst tvingas hon ju att brunsta om. I värsta fall mer än en gång. Följden blir sent födda kalvar med taskig vinteröverlevnad, alternativt låg slaktvikt. Ingetdera är önskvärt. Kvaliteten på en tjur visar sig inte fullt ut förrän tjuren åtminstone blivit 5-6 år, vill jag påstå. Allt för få tjurar tillåts bli såpass gamla. I alla fall på många håll, men ditt jaktlag är säkerligen ett av de allra bästa och sköter älgstammen minst lika bra som vargarna i Yellowstone.

Jaaa du har säkert helt aldeles rätt....och vad vill du säga med med detta?
Trots allt så överlever massor med älgar dina prognoser
Det jag är ganska säker på är att sista meningen betyder det att köttlådan bir tom.

haha.. det brukar du tro.. nä, det var ett stort jaktlag med en jävla massa tröga gubbar.. vi var ett gäng som bröt oss ur, nu är vi ett litet lag som är mycket intresserad av viltvård, yngre jägare och markägare som inte sätter trofé eller köttmängd i fokus..

Ok... så kan det även vara . Ett bra gäng får inte vara för stort.
Vi är 20 st i vårt lag och det tror jag är optimalt.
Vi har en mix med tröga gubbar och yngre förmågor.

Ja det går att svara en gång till...Vi vet inte exakt hur dom levande älgarna har för ålder och hur dom
reproducerarar sig, mer än att det resulterar sig i massor med älg.

Du skruvar till sanningen en hel del...
Vi har haft vargens roll i hundra år med ett bevisligen alldeles utmärkt resultat.
Älgen mår alldeles prima i dagsläget och sjuka och svaga djur är en sällsynthet.

Ja det går att svara en gång till...Vi vet inte exakt hur dom levande älgarna har för ålder och hur dom
reproducerarar sig, mer än att det resulterar sig i massor med älg.

Citerar dessutom mig själv och det är fortfarande min poäng:

jag tycker att jägarkåren ska vara lite försiktiga med att slå sig för bröstet och skryta om kvaliteten på den älgstam de format. Medelåldern är skrämmande låg på många håll och könsfördelningen definitivt inte optimal.

Jägarkåren är kanske duktig på att forma en älgstam som ger mycket kött i boxen.

Älgstam som mår alldeles prima, en alldeles utmärkt älgförvaltning = Massor av älg

Personligen tycker jag det vore trevligare med kvalitet i stället för kvantitet.

håller med, utan tvekan.. finns det aktuella siffror som visar på älgstammens åker och kvalitet?

Då måste man springa ikapp dom och knacka ur en hörntand -såga itu den, fila den, och kolla
årsringarna med en lupp.
-Därför är det lite dålig statistik på levande älgar.

-Personligen föredrar jag unga älgar, helst kalv, om man sätter tänderna nån seg bit så misstänker
man genast att det var den där bamse-tjuren som sköts i höstas. Den hade ju lika gärna fått gå kvar men då blir det ju fel på statistiken.?
-Men det är sådana ni ville ha..eller?

Jaha vad tyckte ni om filmen på SVT2 ?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg