Bra att det går framåt!
Här är största orsaken till att debatten är större än det borde vara och jag välkomnar det Brå föreslår:
'Varannan varg som dör, dödas i illegal jakt.
För att få stopp på tjuvjakten föreslår Brå bland annat:
+ en bättre dialog mellan myndigheter och lokalbefolkning
+ hårdare tag från polisen
+ och att Säpo kallas in i jakten på tjuvskyttarna.'
Nya Wermlandstidningen den 17 sept
Även Jägareförbundet tycker det går framåt även om de inte har något nytt att komma med:
'Brå föreslår en dialog med den berörda befolkningen på landsbygden.
- Det har vi eftersträvat hela tiden, säger Lennart Johannesson, ordförande i Jägareförbundet Värmland.'
Lennart fortsätter med att säga:
'– Vi vill att rovdjurspolitiken ska föras närmare de människor som är drabbade, säger han. Vi har en känsla av att man upplever att rovdjurspolitiken inte stämmer med den verklighet man själv lever i.
– Människor som bor i stadsmiljö och som inte är drabbade, förstår inte den olägenhet det innebär att ha många rovdjur på en liten yta där man bor.'
Jag bara hoppas att dialogen förs med alla på landsbyggden och inte bara de som blir drabbade.
Här är största orsaken till att debatten är större än det borde vara och jag välkomnar det Brå föreslår:
'Varannan varg som dör, dödas i illegal jakt.
För att få stopp på tjuvjakten föreslår Brå bland annat:
+ en bättre dialog mellan myndigheter och lokalbefolkning
+ hårdare tag från polisen
+ och att Säpo kallas in i jakten på tjuvskyttarna.'
Även Jägareförbundet tycker det går framåt även om de inte har något nytt att komma med:
'Brå föreslår en dialog med den berörda befolkningen på landsbygden.
- Det har vi eftersträvat hela tiden, säger Lennart Johannesson, ordförande i Jägareförbundet Värmland.'
Lennart fortsätter med att säga:
'– Vi vill att rovdjurspolitiken ska föras närmare de människor som är drabbade, säger han. Vi har en känsla av att man upplever att rovdjurspolitiken inte stämmer med den verklighet man själv lever i.
– Människor som bor i stadsmiljö och som inte är drabbade, förstår inte den olägenhet det innebär att ha många rovdjur på en liten yta där man bor.'
Jag bara hoppas att dialogen förs med alla på landsbyggden och inte bara de som blir drabbade.