Det som Erik A sa för några inlägg sen stämmer ju även med mina empirska erfarenheter - generellt sett så blir det mindre jobbande att hålla kajaken på rak kurs, undvika "slingrande" när man paddlar en roderkajak i snett akterlig sjö.
MEN, i den situation du beskriver, att förskeppet "sitter fast" i vågen framför medan nästa våg trycker på bakifrån då är ju ofta vågens kraft mycket större än rodrets verkan. D.v.s. tendensen att broacha (lägga sig tvärs som du skriver) finns ju då oavsett om du sitter i en roder eller skäddakajak. Det behövs ju inte så mycket sjö för att kraften i vågen ska vara så stor att det helt enkelt inte inte går att häva broachen, då får man helt enkelt vara alert och med ett stöd in i vågen rida ut situationen.
Jag hade för avsikt att låta bli kommentera det här eldfarliga ämnet, men så långt kom jag...
Broach-benägenheten har inte så mycket med skädda eller roder att göra, mycket mer har det att göra med skrovform, men att påstå att en kajak broachar lika med skädda som roder är fel. Med ett roder kan man lättare kompensera den benägenheten - till en gräns.
Kajaker med rak för, lång köllinje, och akter med hög lyftkraft tenderar vara mer problematiska broachare. I moderata förhållanden är det lätt att kompensera med roder och njuta av surfen, men en skädda får man inte lika lätt, fort och precist justerad. I högre sjö blir det svårt även med roder. Fören gräver ner sig i vågen framför, den höga lyftkraften i aktern får aktern att rida så högt på vågen bakom att rodret inte når vattnet (men en skädda skulle nå pga placeringen) och den långa köllinjen gör att styrtag med paddeln blir tunga. Dessutom får vinden tag i aktern, som är delvis i luften och flyter högt, och pressar kajaken på tvären ner i vågdalen. Har man då god fart vill ju kroppen fortsätta i färdriktning och man slår lätt runt.
Snett akterlig grov sjö är inget problem med en relativt kort kajak som har kraftig rocker, smal akter med liten lyftkraft, och för som inte lätt gräver ner sig i vågen framför. T.ex. Valleys Nordkapp LV som jag själv paddlar beter sig väldigt vackert i medsjö med vågor rakt eller snett bakifrån. Skäddan behövs egentligen inte, för aktern skär in i vågen bakom och fören flyter på vågen framför. Det går nog lätt att surfa med Nordkappen, men inte lika lätt som t.ex. med Tiderace Xplore_S, en annan skäddakajak. Tideracen är i samma storleksklass som Nordkappen men den har rakare köllinje, skarpare slag och mer lyftkraft i aktern, vilket gör att den surfar lättare, men i kort sjö kör fören fast i vågen framför och den broachar lättare än Nordkappen trots att den för övrigt förlåter paddlarens bristande teknik mer än Nordkappen.
Skäddan kommer mest till nytta i kraftig vind på skyddade vatten där vinden inte får upp någon sjögång, eller alternativt ute på helt öppet hav där våglängden är stor. I stökig innerskärgård med täta skarpa vågor och korssjö är skäddan mindre effektiv då kajakskrovet får stöd av vågorna och vindens betydelse minskar.
Varför vägrar jag då roder på Nordkapp LV? Ett roder skulle agera som broms i sgs alla lägen. Kajakens eleganta manövrerbarhet skulle vara försvunnen då rodret skulle hindra kajakens rotation runt den imaginära lodräta axeln i kajakens mitt. Slut alltså med kantningar, svepdrag och annat skoj. Rodret på akterdäck skulle öka akterpartiets vindyta och därmed få kajaken att stiga upp mot vind.
Konditionspaddling i vackert väder, då väljer jag nog en snabbgående konditionskajak med roder, men inte vill jag göra flera dagars utfärder med en sådan. Jag vill vara beredd på alla väder och ha roligt under färden. För vissa är nästa lägerplats resans mål, men jag är framme redan då jag sätter mig i kajaken. För mig är inte kajaken ett fortskaffningsmedel i syftet att ta sig från punkt A till punkt B. Är det bara resans mål och eventuellt vad man ser på vägen som är av betydelse, ja då väljer jag nog milda vindar, vackert väder, roder... och motor.
Man vägrar väl inte roder, man vägrar väl kajaken rodret sitter på. Man kanske hellre föredrar kajakdesign och paddlingsförhållanden som inte blir bättre med roder utan snarare tvärtom.