Mange velfunderte innlegg og gode poeng som fremkommer av innleggene over.
Jeg padler kajakk med ror og kajak med senkekjøl. Flest kilometer padler jeg dog uten noen av delene da det ikke er nødvendig pga lite bølger og vind. I henden på en kompetent padler kan jeg ikke se at ror eller senkekjøl spiller noen rolle i det hele tatt. Forhold av betydning er kajakkens øvrige design og egenskaper, samt uavhengig av kajaken - å være mye på sjøen under varierte forhold med kajakken.
Jeg padler ofte i grupper med andre padlere med varierte padleferdigheter under relativt eksponerte forhold, og inn i mellom får uerfarne padlere problemer med å holde kursen i sterk side vind i kombinasjon med bølger. Dette gjelder i de fleste tilfeller kajakker med senkekjøl, men i noen få tilfeller også rorkajakker, slik at padlerne må taues for å holde kursen.
Det å gi råd om det ene eller andre er meget vanskelig da det avhenger av ambisjonsnivået til padleren, evne og vilje til å faktisk lære seg gode grunnleggende teknikker som fremdriftstak, støttetak, styretak m.v, og bruksområdet for kajakken.
Min oppfattning er at flere nybegynner bør begynne i en rorkajakk, for deretter å utvikle teknikk for å beherske kajakken under forskjellige vanskelighetsgrader. Endel padlere utvikler ikke kajakkferdighetene videre, men er fornøyd med en kveldstur i stille vann med roret nede. For andre padlere som er meget motivert og lærevillig for å berhersker ulike tak kan en selsagt gå rett på en kajakk med senkekjøl eller kajakk uten hverken senkekjøl eller ror, der en bruker kroppen og åren som virkemiddel for å få kajakken dit en vil.
En myte som ofte går igjen i diskusjonen er at senkekjølkajakk er mindre vedlikeholdsfrie enn ror. Det stemmer dårlig med mine relativt omfattende erfaringer av vedlikehold på en kajakkflåte som inneholder begge deler, der senkekjølproblemer er gjenngangere. Det kan være problemer med wire, kjøl som faller av, kiling osv. Tilsvarende på tur; ikke uvanlig at problemene oppstår med senkekjølen. Av den grunn er det nyttig å padle mye uten bruk av hverken ror eller senkekjøl.
Uansett løsning - her som ellers - kvalitetsror eller kvalitetssenkekjøl er et must dersom en skal padler lenge turen enn rundt stuedøren - holdbarhet og effektiv funksjon synes jeg er viktig.
Er også uenig i at pedaler generelt er noe problem- sterk vind eller ikke - det må i såfall bero på mindreverdige/billige løsninger. Jeg har padlet mye i en VKV Elite, og de pedalene er etter min forstand meget holdbare og funksjonelle
.
Padlehilsen