Jag var först på plats vid en cykelolycka igår. En ung tjej slog frivolt framåt på rak plan väg när frambromsen låste sig. Hon slog munnen rakt i asfalten och det blödde kraftigt men jag tror hon hade tur och klarade alla tänderna iallafall. En snäll herre stannade med bilen och körde henne till akuten, jag tog hand om cykeln. På vägen hem kände jag på hennes broms och den nöp till kraftigt redan 5mm in.
V-broms är säkert kalas att ha om man tränings/tävlingscyklar, jag skulle gärna byta till V-broms på min egen cykel om jag hade råd. Men för en relativt ovan cyklist på väg till skolan eller jobbet är det rent av farligt. Frågan är varför billigare cyklar typ citybikes säljs med V-broms överhuvudtaget.
V-broms är säkert kalas att ha om man tränings/tävlingscyklar, jag skulle gärna byta till V-broms på min egen cykel om jag hade råd. Men för en relativt ovan cyklist på väg till skolan eller jobbet är det rent av farligt. Frågan är varför billigare cyklar typ citybikes säljs med V-broms överhuvudtaget.