Varför trängas?

Efter att ha vandrat i 5 dar med barnen kring Storulvån kan jag inte annat än förvånas över vilken trängsel många utsätter sig för. På leden mellan Storulvån och Ulvåtjärn var det stundtals kö över spängerna. Jag mötte en man som kom från Blåhammaren med sin son och beskrev kaos och trängsel med golvförläggning.

Jag valde att gå på leden mot Enafors till rastskyddet snasahögarna, samt sen tillbaka norr om Getryggen. Inte en människa på 2dygn!

Så varför väljer folk att åka till fjällen för att trängas?

Det är enkelt, välordnat, nybörjarvänligt och inte så långt dit (lite beroende på var man bor...). Då är det kanske inte så underligt att det blir trångt ibland.

När de blir lika duktiga som vi som häckar på Utsidan så tar de sig också ut i ödemarkerna :cool:

Jag anser att det skulle va förbjudet för andra än vi medlemmar på Utsidan.se att ge sig ut i naturen, de andra kunde vandra i parker av något slag, med underhållning o sånt, kanske allsång på Skansen kunde vara en lämplig förebild ?

Bilagor

• skansen.jpg
    skansen.jpg
    72.2 KB · Visningar: 533
Det är enkelt, välordnat, nybörjarvänligt och inte så långt dit (lite beroende på var man bor...). Då är det kanske inte så underligt att det blir trångt ibland.

När de blir lika duktiga som vi som häckar på Utsidan så tar de sig också ut i ödemarkerna :cool:

Det intressanta är ju att 100m från lederna är det öde. Det går utmärkt att kombinera den säkerhet som leder och andra människor kan ge med att ändå vara mer för sig själv.

Jag anser att det skulle va förbjudet för andra än vi medlemmar på Utsidan.se att ge sig ut i naturen, de andra kunde vandra i parker av något slag, med underhållning o sånt, kanske allsång på Skansen kunde vara en lämplig förebild ?

Det vore väl trist? Då skulle ju de som söker sig till utsidan endast ha erfarenhet av Allsång på Skansen och Hultsfredsfestivalen. Det skulle kanske ändra fokus från friluftsliv till annat.

Bara för att få sista ordet så säger jag att det möjligen i undagtagsfall är så trångt i fjällen att normalt sociala människor lider :)

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg