Varför så smala?

Lite off-season, men nån kanske kikar här ändå?

Varför är turskidor så smala?

När jag gjorde lumpen åkte vi en del Vita Blixten. Nu är ju varken ögonmått eller minne det bästa, men jag vill minnas att de var mer än 8 cm breda, kanske till och med 10+.

I våras köpte jag turskidor, nya i butik. Nästan hela utbudet var ~5 cm. Det fanns någon modell som var 7 cm om jag inte minns fel, men allt annat var typ 48 mm - 56 mm.

Och visst, det fungerade ju fint sen på fjället, för där var det ju stenhård skare, på sin höjd dold under någon centimeter drivsnö. Men när man åker i skogen (eller var som där det är löst) så sjunker man ju ner. Till och med lilla jag på futtiga 70 kg sjunker utan packning ner till knäna eller djupare.

Så visst, jag kan förstå att där turskidor oftast används är det oftast hårt före, och då funkar smala skidor, MEN vad är nackdelen (förutom lite ökad materialkostnad) med bredare skidor? Varför inte göra skidor som fungerar både på fjället och i lössnö i skog och mark?

Gissar att det kan vara för att en bredare skida blir tyngre? Ska man bara åka rakt fram på fjället där det är hårt, så föredrar iaf jag en lite smalare skida. Jag tycker det känns skillnad... Men håller med om att en bredare flyter bättre, och är lättare att svänga med.. =)

Höstsnöskidor brukar vara både breda och långa för att bära åkare med packning. Tegsnäs har.
Stavar med lössnötrugor har jag, men inte återfunnit i moderna stavförteckningar.

Lite off-season, men nån kanske kikar här ändå?

Varför är turskidor så smala?

När jag gjorde lumpen åkte vi en del Vita Blixten. Nu är ju varken ögonmått eller minne det bästa, men jag vill minnas att de var mer än 8 cm breda, kanske till och med 10+.

I våras köpte jag turskidor, nya i butik. Nästan hela utbudet var ~5 cm. Det fanns någon modell som var 7 cm om jag inte minns fel, men allt annat var typ 48 mm - 56 mm.

Och visst, det fungerade ju fint sen på fjället, för där var det ju stenhård skare, på sin höjd dold under någon centimeter drivsnö. Men när man åker i skogen (eller var som där det är löst) så sjunker man ju ner. Till och med lilla jag på futtiga 70 kg sjunker utan packning ner till knäna eller djupare.

Så visst, jag kan förstå att där turskidor oftast används är det oftast hårt före, och då funkar smala skidor, MEN vad är nackdelen (förutom lite ökad materialkostnad) med bredare skidor? Varför inte göra skidor som fungerar både på fjället och i lössnö i skog och mark?

Det är sannolikt för att funka i preparerade spår.

Sk expeditionsskidor är bredare och motsvarar dina krav bättre. Men funkar inte alls i preppade spår.
//Johan

Det där med att fungera i preppade spår låter ju som en vettig anledning. Jag förstår iochförsig inte tjusningen i att åka där alla andra åker, men så har jag ju alltid varit lite oppositionell och egensinnig av mig. ;-)

Tack för alla svar!

Glidet

blir bättre med smalare skidor speciellt på hårdare underlag. Men du förlorar lössnö och speciellt svängbarhetsegenskaper med smalare skidor.

Så du kanske skall ha flera par för att kunna välja oprimalt på varje tur.

Thure

Det där med att fungera i preppade spår låter ju som en vettig anledning. Jag förstår iochförsig inte tjusningen i att åka där alla andra åker, men så har jag ju alltid varit lite oppositionell och egensinnig av mig. ;-)

Tack för alla svar!

Jag har två par skidor: Ett par smala när jag vill ut i dalen bredvid huset en söndageftermiddag och åka spår i full fart och bli genomsvettig. Och ett par när jag vill upp och traska i fjällen över lössnö och ospårade nejder.

Man ska nog skilja dem olika åt. Olika syften och användningsoråden. Sen är det väl tyvärr så att sportaffaärerna i de stora kedjorna i stan inte alltid har koll på alternativen.

Ja, egentligen ska man väl ha ett par löparskidor, ett par vanliga turskidor, ett par bredare för lössnö och toppturer, och ett för piståkning... å då har vi ändå prioriterat bort skate-skidorna och hopp och lek skidorna =)

Ja, egentligen ska man väl ha ett par löparskidor, ett par vanliga turskidor, ett par bredare för lössnö och toppturer, och ett för piståkning... å då har vi ändå prioriterat bort skate-skidorna och hopp och lek skidorna =)

...för att inte tala om ruggskidorna och stockholmsskidorna ;)...

//J

Och ett par pjäxor till varje samt ett par till för långfärdsskridskorna och en vandringssäck, en skidsäck, en skridskosäck och en expeditionssäck.

Är man

dessutom lite intresserad så vill man gärna jämföra olika skor. Tror jag har en 6 par cykelskor, 12 par långfärdsskridskoskor, ett halvt dussin skidpjäxor etc.

Hittar jag någon modell som är extra bra köper jag ett extra par för att ha och slita på. Samma gäller förstås för ryggsäckar, stavar, skidor, knivar, kök tält kajaker för att inte tala om cyklar.

Ja ni hajar.

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg