Den sk Rambo-jackan m65 har jag sneglat på under åren. Men har dom inte ofta tunt syntetfoder på insidan? Eller kanske olika på olika modeller . Dock brukar väl som ja en sån där tunn huva i syntetmaterial som viks in i kragen och jag är lite allergisk mot gympapåse-huvor.
Jag har en M65 från Alpha. Dyr jämfört med billigkopiorna redan på sin tid, köpte den av min fd svåger som beställt fel storlek. Haft den i säkert femton år i både stad och skogs & mark. Pansarkvalité, sånär som på något litet märke efter eldloppa är den som ny nästan. Inget foder, men dubbelt tyg i hela jackan.
Dragkedjan är envägs, men väldigt rejäl. Tvivlar på att den ens går att ha sönder med mindre än att du tar till verktyg.
Det avknäppbara fodret som hör till använder jag sällan, kör oftast med dun- eller syntetjacka under. Eller ylletröja.
Fickorna är stora och lagom många.
På minussidan:
Tung. Är ju väldans massa tyg i jackan.
Huvan är nästan helt värdelös. Är du händig med symaskin går det att fixa.
Ingen innerficka. Även det går att ordna med sömnad om man orkar (fast då är nog handsöm att föredra, så att man kan sy i bara innersta tyglagret).
Slutsats: Älskar den. Funkar i nedklätt civilt liv, och är utmärkt i skogen, stryktålig som den är. På ”riktig” vandring väger den för mycket.
Edit: Jo, en fördel till med jackan är att den är jäkligt rymligt skuren. På mig har den funkat lika bra när jag vägde 100+ som när jag vägde 85 (den hade funat en bra bit uppåt till). Nuförtiden ligger jag någonstans mittemellan.